اخبار

افزایش وزن در دوران یائسگی با کمبود خواب ارتباط دارد

معمولاً افزایش وزن در دوران یائسگی، به ویژه در اطراف شکم در زنان رویدادی شایع است اما تعیین علت آن یک چالش بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از اوردی دی هلث، محققان با بررسی داده‌های یک مطالعه یائسگی در سال ۲۰۱۹ نتیجه گرفتند که با شروع حدود دو سال قبل از آخرین دوره عادت ماهیانه، میزان افزایش چربی دو برابر می‌شود و توده عضلانی بدون چربی کاهش می‌یابد و این روند تا چندین سال پس از آخرین عادت ماهیانه زنان ادامه دارد.

محققان این تأثیر را به دلیل کاهش سطح استروژن ناشی از یائسگی و همچنین تأثیر علائم یائسگی مانند گُرگرفتگی و تعریق شبانه در تداخل با ورزش و سایر اقدامات سبک زندگی سالم می‌دانند.

«لیلا گرانت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «کاهش میزان استروژن به تنهایی فاکتور مرتبط با اضافه وزن نیست، چراکه در زمان یائسگی تولید این هورمون متوقف می‌شود اما فقط حدود نیمی از زنان دچار اضافه وزن می‌شوند.»

به گفته محققان، حدود نیمی از زنانی که دوران یائسگی را پشت سر می‌گذارند از مشکلات خواب هم شکایت دارند. این بی خوابی ممکن است به سختی به خواب رفتن باشد یا ممکن است به معنای بیدار شدن در نیمه شب و عدم خواب مجدد باشد.

محققان بعد از بررسی ۲۱ زن دریافتند که هم استروژن کم و هم وقفه در خواب، میزان چربی مصرفی بدن را برای تولید انرژی کاهش می‌دهد که با گذشت زمان ممکن است منجر به ذخیره چربی بیشتر و در نهایت افزایش وزن شود.

محققان تاکید دارند زنان یائسه باید سعی کنند کیفیت خواب خود را برای جلوگیری از کاهش وزن بهبود بخشند.

منبع
خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا