بیماری‌هاپزشکیمو

علائم و نشانه‌های شپش سر را بشناسیم

علائم و نشانه‌های شپش سر در فردی که آلوده به شپش سر است، به صورت دانه‌های کنجد سفید رنگ است که باعث خارش شدید و درد ناشی از خارش می‌شود.

به طور کلی می‌توان نشانه‌های شپش سر را به موارد زیر شمرد:

  • خارش شدید
  • احساس بی قراری به سبب احساس حرکت موها
  • برجستگی‌های قرمز و کوچک روی پوست سر و گردن و شانه

افرادی که سرشان مبتلا به شپش است و آلودگی بر روی پوست سرشان در حال گسترش است، احساس قلقلکی در کف سر دارند. به علاوه در اثر گزیدن پوست سر توسط شپش‌ها بر روی پوست سر حساسیت به وجود می‌آید و باعث خارش پوست سر می‌شود.

شپش سر چیست؟

شپش انگلی است، که بر روی پوست انسان زندگی می‌کند و از پوست و خون انسان تغذیه می‌کند.

شپش سر حشره ای است، به رنگ سفید مایل به خاکستری که یک دهان برای گزیدن دارد و سه جفت پای کوتاه هم دارد و تمام عمر خود را بر روی پوست انسان می‌گذراند، با وجود امکانات بسیار که در زندگی مدرن امروزی وجود دارد، اما همچنان شپش هم وجود دارد، پس وجود شپش ربطی به امکانات مدرن ندارد.

بنابر گفته‌ها شپش ماده روزی 3 تا 4 تخم یا حدود 10 تخم می‌گذارد و این زنگ خطری است، برای شیوع و گسترش سریع شپش و ایجاد علائم و نشانه‌هایش بر روی پوست انسان است، پس در صورت آلوده شدن به این انگل و یا احتمال آلوده شده باید زودتر به فکر درمان و پیشگیری از سرایت این حشره به سایرین باشیم.

بعضی‌ها فکر می‌کنند، که شپش‌ها پرواز می‌کنند و به همین دلیل به سرعت هم منتقل می‌شوند، اما این فکر کاملا غلط است و آن‌ها فقط به واسطه سرعت حرکت بالا سرعت شیوع بالایی هم دارند.

در ضمن شپش‌ها به صورت قلابی به پوست و مو می‌چسبند و برای جدا شپش باید از ناخن‌ها کمک گرفت، شپش ها را می‌توان بر روی پوست سر به صورت پوسته پوسته و بر روی موها و یا پشت گوش‌ها دید.

شپش هم می‌تواند پوست سر را آلوده کند و هم می‌تواند پوست بدن را آلوده کند، البته این دو نوع شپش اختلافات جزئی با هم دارند، مثلا شپش سر مقاوم‌تر و شکاف‌های بدنش عمیق‌تر از شپش بدن است.

شپش سر با آب از بین نمی‌رود

از خصوصیات شپش سر این است که می تواند، در آب حدود 6 ساعت زنده بماند، پس شپش فقط بر روی موهای کثیف لانه ندارد، و اگر موهای شما همیشه به طور معمولی و با شامپوهای معمولی کاملا تمیز نگه داشته شود، باید مراقب آلودگیها از مکان‌های آلوده و افراد آلوده باشید، و به محض اینکه احساس خطر کردید و قبل از آنکه باعث انتقال آن شوید، به فکر درمان شپش سر باشید، که این کار با آب خالی و شامپوهای معمولی امکان پذیر نیست.

زخم‌هایی که جز علائم و نشانه‌های شپش سر است

شپش‌ها یک دهان و سه پای کوتاه دارند، که از دهان برای مکیدن و گزیدن پوست انسان استفاده می‌کنند و وقتی پوست سر توسط شپش گزیده می‌شود، مشکلاتی را برای انسان به وجود می‌آورد، ما برای نمونه چند نوع مشکلی که به خاطر گزیدگی شپش بر روی پوست سر ایجاد شده است نام می بریم، که عبارتند از:

  • ممکن است زخمی که از گزیدگی شپش به وجود آمده است، توسط باکتری‌ها بر روی پوست تبدیل به عفونت شود.
  • در اثر آسیبی که شپش‌ها می توانند به پوست سر انسان وارد کنند، ممکن است که غدد لنفاوی حساس شوند، که در این صورت شما باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
  • در برخی موارد هم آلودگی به شپش باعث می‌شود تا فرد مبتلا نتواند راحت بخوابد و علت این بی‌خوابی و بی‌قراری همان گزیدگی‌هایی است که توسط شپش‌ها بر روی پوست فرد مبتلا ایجاد شده است.

درمان و از بین بردن علائم و نشانه‌های شپش سر

درمان شپش بسیار ساده و واجب است و چون مبتلا شدن به شپش سر باعث تحریک سر و خارش سر می‌شود، فرد مبتلا را دچار بی‌قراری می‌کند.

نکته ی مهمی که در مورد درمان شپش وجود دارد، این است که می‌توان در موارد خفیف از درمان‌های خانگی استفاده کرد و در مورد موارد شدید ابتلا هم نیاز به استفاده  داروهای شیمیایی نیست و می توان با داروهای ساده و گیاهی به درمان بپردازیم.

از جمله مواردی که در خانه می‌تواند، در درمان شپش به کار ببیریم، عباتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • سیب له شده
  • سرکه سیب
  • روغن چریش
  • روغن اوکالیپتوس

درمان علائم و نشانه‌‌های شپش سر با سرکه

سرکه تقطیری بهترین درمان خانگی برای درمان شپش سر است، به این صورت که فرد مبتلا و آلوده تقطیر سرکه و ترجیحا سرکه سیب را به آرامی به موهای خود بمالد و بعد از مدتی با آب بشوید، البته شستشو با شامپو منظور است و پس از شستشو هنگام شانه زدن هم به موهای خود روغن نارگیل بمالند، تا شپش‌های مرده از لابلای موها خارج شوند.

سیر برای درمان نشانه‌ها و علائم شپش سر

از گذشته‌های دور سیر به عنوان دارو برای درمان شپش سر کاملا شناخته شده است، به این صورت که 8 تا 10 حبه سیر را له می‌کنیم و با آب لیمو محلولی درست می‌کنیم، تا خمیر یکدستی به دست بیاید، در نهایت نیز این خمیر مایه را به پوست سر می‌مالیم و پس از گذشت 30 دقیقه با آب گرم ان را می‌شوییم.

درمان علائم و نشانه‌های شپش سر با وازلین

وازلین ماده ای کرم مانند و چرب است، که در موارد بسیاری از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است و بسیار خاصیت نرم کنندگی دارد، به همین دلیل اگر بر روی موها وازلین بمالیم، از حرکت آن‌ها بر روی موها جلوگیری می‌کنیم.

وازلین در کل باعث خفه شدن شپش‌ها می‌شود، فرد آلوده به شپش سر باید شب قبل از خواب یک لایه ضخیم وازلین را به روی پوست سر خود بمالد، سپس با کیسه پلاستیکی یا حوله  حمام کاملا بپوشاند و صبح که از خواب بیدار می‌شود، با کمک روغن بچه و شانه ضد شپش موهایش را شانه کند و به این ترتیب شپش‌ها را از لابه لای موها خارج کند، با این کار شپش‌های مرده و تخم‌هایشان از لای موها بیرون می‌آیند.

نایلیس

مواد بسیار دیگری هستند، که در درمان خانگی شپش سر کاربرد دارند، به علاوه داروهای گیاهی متعددی هم برای درمان شپش سر موجود است، مثلا محلول ضد شپش نایلیس از شرکت کیمیا کالا رازی که می‌تواند، فرد آلوده به شپش سر را از آزار اذیت شپش‌ها آزاد کند. استفاده از محلول ضد شپش نایلیس برای درمان شپش سر سبب می‌شود که تمامی تخم شپش‌ها در هر بخش از مو که هستند از بین بروند. محلول ضد شپش نایلیس دارای ترکیبات محلولی بسیار قوی هستند و البته این محلول بسیار کشنده تنها برای شپش خطرناک است و هیچ عارضه را به همراه ندارد.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا