استخوانبیماری‌هاپزشکیتغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

معرفی روش‌های کاربردی برای تقویت استخوان‌ها

حفظ سلامت استخوان‌ها امری ضروری است و مصرف کلسیم می‌تواند به ما در این راه کمک شایانی کند

کلسیم یک عنصر مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید کلسیم برای سلامت گوارش بدن مورد نیاز است از همین رو لازم است مقدار کافی کلسیم به آن برسد. استخوان‌ها در سنین پایین‌تر خصوصاً در دوران نوجوانی و جوانی قوی و محکم هستند. از سن سی سالگی به بعد تراکم بافت استخوانی به مرور کاسته می‌شود. در زنان از دوران یائسگی به سرعت تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مواد غذایی و دارو‌هایی که حاوی کلسیم هستند و در تقویت استخوان‌ها نقش دارند آشنا کنیم.

مواد غذایی حاوی کلسیم

در ادامه به بررسی مواد غذایی خاصی می‌پردازیم که سرشار از کلسیم هستند و می‌توانند به شما در حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کنند.

شیر، محافظ استخوان

شیر منبع کلسیم است. برای همه کسانی که با خوردن آن مشکلی ندارند، خوردن روزانه حداقل یک لیوان توصیه می‌شود. افراد بالغ تا سن ۵۰ سالگی ۱۰۰۰ میلی گرم در روز به کلسیم نیاز دارند. از سن ۵۱ سالگی، زنان ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز در مردان از سن ۷۱ سالگی مصرف این مقدار کلسیم توصیه می‌شود. یک فنجان شیر ۲۳۰ گرمی کم چرب، پرچرب یا سرشیر دار حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم است.

ماست و پنیر

ماست و پنیر جایگزین مناسبی برای شیر است. یک فنجان ماست معادل 250 گرم است که مقدار کلسیم آن با یک لیوان شیر برابری می‌کند. 30 گرم پنیر سویسی نیز همان مقدار کلسیم را جبران می‌کند. بنابراین اگر به لاکتوز حساسیت دارید جای هیچ نگرانی نیست؛ با خیال راحت می‌توانید ماست و پنیر را جایگزین کنید یا مصولات لبنی بدون لاکتوز را انتخاب کنید.

ماهی ساردین و قزل آلا

شیر و لبنیات تنها منابع کلسیم نیستند. ساردین‌ها منبع عالی از کلسیم محسوب می‌شوند. حدود 85 گرم تن ماهی ساردین بیش از یک لیوان شیر کلسیم مورد نیازتان را تأمین می‌کند. ماهی قزل آلا سرشار از ویتأمین دی است که برای جذب کلسیم در بدن استفاده می‌شوند.

سبزیجات

شلغم، سبزیجات با برگ سبز، گوجه و آووکادو، موز، لوبیا و انواع کلم‌ها، گریپ فروت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی شیرین و انواع قارچ‌ها از جمله منابع خوب کلسیم هستند.

سویا و انواع محصولات آن

پنیر سویا غنی شده با کلسیم همچنین شیر سویا از جمله محصولات تقویت شده با کلسیم هستند که برای تقویت استخوان مؤثرند.

مغز‌ها، دانه‌ها و میوه‌های خشک

آلو خشک یکی از بهترین میان وعده‌هاییست که بسیار لذیذ است و حاوی کلسیم و ویتأمین دی است. گردو، بذر کتان، بادام، بادم زمینی حاوی پروتئین و سایر مواد مغذی در ترکیب‌شان هستند که نقش مهمی در تقویت استخوان دارند.

نور خورشید و مکمل ویتأمین دی

بدن انسان به طور روزانه احتیاج دارد در مقابل نور خورشید قرار بگیرد و ویتأمین دی را جذب کند. کلسیم و ویتأمین دی مکمل هم هستند. اگر بدن دچار کمبود ویتأمین دی باشد نمی‌تواند کلسیم را جذب کند. نور خورشید یکی از منابع در دسترس ویتأمین دی است. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هوا ابریست و نور خورشید به بدن شما نمی‌تابد، باید از مکمل ویتأمین دی استفاده کنید. مقدار مجاز در رژیم غذایی برای افراد بالغ ۶۰۰ واحد و افراد بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ واحد است.

غذا‌های غنی شده

غذای غنی شده از جمله محصولاتی هستند که مواد مغذی به آن اضاف شده است. غذا‌های غنی شده به طور معمول کلسیم ندارند اما با مواد معدنی اساسی غنی شده‌اند. از جمله مواد غنی شده با کلسیم عبارتند از: آب پرتقال غنی شده که کلسیم آن با شیر برابری می‌کند. یک فنجان سیریال غنی شده حاوی 1000 میلی گرم کلسیم است.

ورزش‌های استقامتی

اگر می‌خواهید استخوان‌های محکم داشته باشید لازم است به صورت منظم ورزش‌های استقامتی انجام دهید. ورزش‌های همراه با وزنه، باعث تقویت استخوان و ماهیچه‌های شما می‌شوند. پیاده روی سریع، رقص، تنیس و یوگا، ایروبیک به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

قرص‌های مکمل و شربت کلسیم

اگر بنابر دلایلی نمی‌توانید از مواد غذایی معرفی شده استفاده کنید، می‌توانید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید و از مزایای این عنصر با ارزش بهره‌مند شوید.

شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید

بهترین روش برای رساندن کلسیم به بدن، دریافت آن از طریق مواد غذاییست. اگر رژیم غذایی شما کلسیم کافی را به بدن شما نمی‌رساند، مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود. مکمل‌ها به دو صورت شربت و قرص عرضه می‌شوند.

شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید، یکی از بهترین محصولات شرکت کیمیا کالای رازی است. این مکمل به صورت شربت عرضه می‌شود و برای کودکان همچنین افرادی که با بلعیدن کپسول مشکل دارند، بسیار کارآمد است. عمده‌ترین تفاوت شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید با کلسیم معمولی، به فناوری تولید آن‌ها و همچنین فراهمی زیستی آن‌ها مربوط می‌شود. فراهمی زیستی کلسیم به‌طور میانگین ۳۰ درصد است، هرچند در مواد غذایی مختلف این رقم متفاوت است. اما فراهمی زیستی شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید ۴۱ درصد بیشتر از سایر انواع مکمل‌های کلسیم بوده و فناوری ساخت آن به گونه‌ای است که راحت‌تر جذب بدن می‌شود.

این شربت ویژگی‌های مطلوبی دارد و نسبت به مکمل‌های موجود در بازار اثر بخشی آن بیشتر است.

مزایای شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید:

  • استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.
  • حافظ سلامت دندان‌هاست.
  • به انقباض عضلات کمک می‌کند.
  • فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
  • مایع است و به سرعت جذب بدن می‌شود.
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ، دل درد ایجاد نمی‌کند.
  • بلع آن آسان است.
  • کودکان و بزرگسالان می‌توانند استفاده کنند.

توصیه آخر

کلسیم نقش حیاتی در ساختار بدن و استحکام استخوان‌ها ایفا می‌کند. ۹۹ درصد کلسیم بدن در ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف می‌شود. شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید، محصولی نوین از شرکت کیمیا کالای رازی است که برای نخستین‌بار در جهان و ایران معرفی و تولید شده است. پیش‌تر مکمل‌های کلسیم نانو لیپوزومال به شکل قرص به بازار عرضه شده بودند؛ اما عرضه‌ی این مکمل به شکل شربت، می‌تواند برای کودکان و آن دسته از افرادی که در بلعیدن کپسول مشکل دارند، مفید باشد. شربت لیپوکلسید، به کمک فناوری تحویل داروی لیپوزومال تولید شده که مزایای بسیاری نسبت به روش‌های رایج دارد.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا