پزشکیتغذیهفناوری‌های پزشکیویتامین‌ها و مکمل ها

کلسیم لیپوزومال چیست؟

کلسیم لیپوزومال، کلسیمی است که در یک لیپوزوم قرار گرفته و به روشی متفاوت به بدن تحویل داده می‌شود و جذب بالایی دارد.

کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن انسان‌ها است. ۹۹ درصد از کلسیم موجود در بدن، در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره شده است و یک درصد باقی‌مانده نیز در سرم خون ذخیره شده و در سراسر بدن پخش است.

افرادی که در طول زندگی به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D دریافت نمی‌کنند، در سال‌های آخر عمر خود شانس بیشتری برای داشتن استخوان‌های نازک و شکننده (پوکی استخوان) دارند. استخوان‌های نازک و شکننده به راحتی می‌شکنند و می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی شوند. به همین دلیل برای شما مهم است که در کودکی و بزرگسالی کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با افزایش سن استخوان‌های شما قوی بمانند و از شکستگی‌های احتمالی محافظت می‌کند.

بدن شما همچنین از ویتامین D برای کمک به عضلات برای جذب کلسیم و عملکرد خوب استفاده می‌کند. اگر عضلات شما کلسیم کافی دریافت نکنند، ممکن است دچار گرفتگی، درد یا احساس ضعف شوند. ممکن است درد و درد عضلانی طولانی مدت (مزمن) داشته باشید. دریافت ویتامین D کافی به پیشگیری از این مشکلات کمک می‌کند.

اگر شما به هر دلیلی نمی‌توانید غذاهای حاوی کلسیم را مصرف کنید، باید به فکر استفاده از مکمل‌های کلسیم باشید.

مکمل‌های کلسیم انواع مختلفی دارند و از فناوری‌های مختلفی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از فناوری‌های دارو رسانی که به تازگی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است، فناوری دارو رسانی لیپوزومال است.

کلسیم لیپوزومال چیست؟

کلسیم لیپوزومال یعنی کلسیمی که در یک لیپوزوم قرار دارد. لیپوزوم لیپوزوم یک وزیکول کروی است که حداقل یک لایه لیپیدی دارد. لیپوزوم می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای انتقال دارو و مواد مغذی مورد استفاده قرار بگیرد.

لیپوزوم‌ها اغلب از فسفولیپید‌ها تشکیل شده‌اند؛ اما تا زمانی که با ساختار دولایه لیپیدی سازگار باشند، ممکن است شامل لیپید‌های دیگری مانند فسفاتیدیل اتانول آمین تخم مرغ نیز باشند. یک لیپوزوم دارای یک هسته محلول آبی است که توسط یک غشای آبگریز به شکل یک لایه لیپیدی احاطه شده است. املاح آبدوست حل شده در هسته نمی‌توانند به آسانی از دولایه عبور کنند.

لیپوزوم

لیپوزوم‌ها بهترین حامل‌های میان سلولی هستند؛ زیرا از همان لیپیدهایی ساخته شده‌اند که غشای سلول را تشکیل می‌دهند. غشای سلولی به گونه‌ای طراحی شده است که امکان ورود مواد به داخل را فراهم کرده و دیگر چیزها را بیرون نگه می‌دارد. از آن‌جایی که لیپوزوم‌ها از غشاء دولایه لیپیدی تشکیل شده‌اند، انتقال بیشتر مواد مغذی محلول در لیپیدها را به داخل سلول امکان‌پذیر می‌کنند.

برای رساندن مولکول‌ها به محل عمل، دولایه لیپیدی می‌تواند با دو لایه‌های دیگر مانند غشای سلولی ترکیب شود؛ بنابراین محتویات لیپوزوم را تحویل می‌دهد. این یک رویداد پیچیده و غیر خود به خودی است؛ اما در مورد مواد مغذی و دارو رسانی صدق نمی‌کند. با تهیه لیپوزوم‌ها در محلولی از DNA یا دارو‌ها (که معمولاً نمی‌توانند از طریق غشاء پخش شوند) می‌توان آن‌ها را (به‌طور نامحسوس) از دولایه لیپیدی عبور داد.

کلسیم لیپوزومال، به کلسیمی گفته می‌شود که در لیپوزوم‌ها بارگذاری شده است. کلسیم لیپوزومال، از سیستم گوارشی بدن که روند جذب کلسیم را طولانی می‌کند، اجتناب کرده و باعث افزایش سرعت جذب می‌شود.

کلسیم لیپوزومال به دلیل فرآیند جذب متفاوت، فراهمی زیستی بالاتری دارد. فراهمی زیستی، درصدی از یک ماده است که توسط بدن جذب می‌شود.

مزایای کلسیم لیپوزومال نسبت به سایر انواع مکمل‌های کلسیم

همان‌طور که گفته شد، کلسیم لیپوزومال در یک لیپوزوم قرار می‌گیرد و وارد سلول‌های بدن می‌شود. لیپوزوم‌ها به شکل متفاوتی دارو را به بدن تحویل می‌دهند. بنابراین، اگر با مصرف مکمل‌های کلسیم دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، باید بدانید که با مصرف کلسیم لیپوزومال چنین مشکلاتی را تجربه نخواهید گرد؛ زیرا لیپوزوم‌هایی که کلسیم را در خود حبس کرده‌اند، به سادگی از دستگاه گوارش و اسید معده عبور می‌کنند و به روده می‌رسند.

برخی دیگر از مزایای کلسیم لیپوزومال عبارتند از:

  • فراهمی زیستی و جذب بالا
  • غیر تهاجمی بودن
  • مقرون به صرفه بودن
  • جذب آسان توسط بدن
  • عدم ایجاد مشکلات گوارشی
  • جذب سریع‌تر

کلسیم لیپوزومال برای همه افراد مناسب است و از آن‌جایی که مشکلات گوارشی ایجاد نمی‌کند، می‌تواند انتخاب خوبی برای بسیاری از افرادی باشد که شرایط سلامتی خاصی دارند.

گرد آورنده
عرفان مرادی
منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا