بیماری‌هاپزشکیپوست

با انواع جوش صورت آشنا شوید

جوش صورت یکی از دغدغه‌های دوران نوجوانی و جوانی است که گریبان گیر عده‌ای می‌شود. انواع جوش صورت وجود دارد که هرکدام راه درمان متفاوتی دارند. در این مقاله انواع جوش صورت، راه‌های تشدید و بروزآن‌ها و راهکار درمان را خدمتتان ارائه می‌دهیم.

بروز جوش ممکن است در هر رده سنی رخ دهد، تغییرات هورمونی در دوره نوجوانی یکی از عوامل بروز جوش است. در برخی موارد جوش می‌تواند نشان‌دهنده بیماری باشد.

انواع جوش، چگونه بوجود می‌آیند؟

جوش در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی در منافذ پوستی در اطراف فولیکول‌های مو بوجود می‌آید. افراد مختلف ممکن است انواع جوش مانند: سرسیاه، سرسفید و التهابی تجربه کنند که بیشتر در نواحی پیشانی، گونه‌ها و چانه بروز می‌کند.

بروز جوش در سنین بالاتر امکان دارد بدلیل بارداری و زایمان، بعضی بیماری‌ها یا روتین‌های پوستی نامناسب باشد. درست است که بروز جوش آزاردهنده است ولی با رعایت برخی نکات ساده می‌توانیم براحتی جلوگیری کنیم.

انواع جوش صورت

جوش‌های صورت در دو گروه التهابی و غیرالتهابی دسته‌بندی می‌شوند.

جوش‌های نوع سرسفید و سرسیاه از گروه غیر التهابی هستند که با بکارگیری چندین روش ساده و خانگی می‌توانیم از آن‌ها خلاص شویم. جوش‌های مانند: پاپول، پاسچول، ندول و کیست از گروه التهابی هستند که درمان آن‌ها نیازمنده نسخه پزشک و دوره درمان طولانی است. در ادامه انواع جوش و دلیل بروز آن‌ها را را توضیح می‌دهیم.

جوش‌های سرسفید

این جوش‌ها از متداول‌ترین انواع جوش هستند که دلیل بوجود آمدن آن‌ها، مسدود شدن منفذ‌های پوستی است. علت بسته شدن منافذ پوست چربی بیش از اندازه پوست، وجود باکتری‌ها، بیشتر شدن سلول‌های مرده برروی پوست یا تغییرات هورمونی می‌تواند باشد.

این جوش‌ها با عنوان کومدون بسته شناخته می‌شوند که بر روی منافذ مسدود شده پوست بصورت یک برجستگی سفید دیده می‌شوند. پوست اطراف این مدل جوش کمی قرمز و دردناک است. راه درمان جوش سرسفید فشار دادن و تخلیه جوش نیست، اینکار فقط باعث می‌شود که جای جوش بر روی پوستتان باقی بماند و در جلوگیری از بروز مجدد آن هیچگونه نقشی نخواهد داشت.

جوش‌های سرسیاه

این مدل جوش‌ها بصورت نقاط سیاهی روی پوست دیده می‌شوند که دلیل بوجود آمدن آن‌ها بسته شدن منافذ پوست با چربی یا سلول‌های مرده است. این جوش‌ها با عنوان کومدون باز شناخته می‌شوند که دانه‌های این نوع جوش بر روی پوست باز هستند و پوست اطراف آن‌ها دارای رنگ عادی و فاقد درد است. رنگ سیاه این مدل جوش بدلیل گرفتگی فولیکول‌های مو است.

با فشار دادن می‌توان جوش‌های سرسیاه را تخلیه کرد ولی بهتر است اینکار را انجام ندهید، چون سبب زخم شدن پوست و باقی ماندن جای آن می‌شود.

پاپول‌ها

جوش پاپول برآمدگی‌های کوچکی به رنگ قرمز یا صورتی هستند که علت ایجاد آن‌ها، بسته شدن منفذ‌های پوست با سلول مرده یا چربی است. جوش پاپول در زیر پوست قرار دارد و حالتی سفت دارد. این جوش شامل باکتری‌هایی به اسم کاتی باکتریوم هستند، فشار دادن و تخلیه این نوع جوش اصلاً توصیه نمی‌شود، چون این باکتری در صورت خروج از جوش به داخل پوست اطراف می‌رود و باعث بیشتر شدن جوش‌ها می‌شود.

پاپول جزء جوش‌های چرکی محسوب نمی‌شود اما باکتری موجود در آن می‌تواند ضایعه‌های ملتهبی بوجود آورد. زیادتر شدن تعداد آن‌ها نشان‌دهنده آکنه متوسط تا شدید است که نیاز به دوره درمان طولانی و قوی دارد.

پاسچول(جوش چرکی)

پاسچول جزء جوش‌های چرکی محسوب می‌شود که برجستگی‌های بزرگ و قرمزی روی صورت ایجاد می‌کند. مرکز این جوش‌ها سفید یا زرد است که پوست اطرافش قرمز آن، نشان از التهاب و چرکی بودن آن می‌دهد. پاسچول‌ها بیشتر در ناحیه قفسه سینه، صورت یا کمر دیده می‌شوند. علل دیده شدن این نوع جوش، آلوده شدن منافذ بسته در اثر جمع شدن سلول‌های ایمنی و باکتریایی یا تغییرات هورمونی است.

این جوش‌ها مثل پاپول‌ها در زیر پوست قرار گرفته‌اند، تنها تفاوتشان این است که سر چرکی پاسچول‌ها بیرون‌زده. تخلیه این جوش‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود و اینکار را به پزشک متخصص بسپارید، زیرا تخلیه آن توسط خود شما باعث بوجود آمدن زخم و لک‌های تیره روی پوست می‌شود.

جوش صورت

ندول (گره)

جوش‌های مدل ندولار یا همان ندول، برجستگی‌های گوشتی و سفتی هستند که قرمز رنگ‌اند. این جوش‌ها در اعماق پوست قرار دارند و حالت دردناک و ملتهبی به همراه دارند. علت ایجاد ندول، وجود باکتری بنام کاتی باکتریوم است که با بستن منافذ پوستی سبب آسیب به سلول‌های عمقی پوست می‌شود.

این جوش‌ها بدلیل اینکه با عفونت همراه‌اند در دسته جوش‌های وخیم قرار می‌گیرند که امکان دارد لک ماندگار بر روی پوست ایجاد کند. در نتیجه برای درمان حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی استفاده نکنید.

کیست

وخیم‌ترین نوع جوش، کیستیک است که با عفونت در اعماق پوست قرار دارد. ظاهرشان بزرگ، قرمز رنگ، ملتهب و دردآور است که بدلیل چرک زیاد در سطح پوست، سفید دیده می‌شود. برجستگی کیست از ندول نرم‌تر بوده زیرا حاوی چرک بیشتری است.

کیست‌ها بسیار آسیب می‌رسانند، چون معمولاً می‌ترکند و چرک در آن باعث آلودگی پوست اطراف می‌شود.

عوامل تشکیل جوش:

  • مصرف لوازم آرایشی بی‌کیفیت یا فاسد
  • وجود بعضی بیماری‌ها و مصرف دارو‌های خاص
  • استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی ناسالم
  • لودگی‌های محیط اطراف
  • ژنتیک
  • تغییر هورمون در زمان نوجوانی
  • بیماری‌های زنانه
  • استرس و تنش
  • عدم رعایت بهداشت پوست

راه درمان جوش‌های پوستی

راه‌های زیادی برای درمان بیماری‌های پوستی از جمله: درمان قارچ پوستی، درمان آکنه، درمان رزاسه و غیره وجود دارد که باید در ابتدا، نوع جوش را تشخیص دهید سپس اقدام به درمان کنید.

اولین شرط جلوگیری از جوش، رعایت بهداشت و نظافت پوستی است، دومین راه حل برای درمان استفاده از شامپوی گوگرد است که سولفودرم سکی از بهترین شامپوهای گوگرد موجود در بازار است. یکی از اثرات مهم گوگرد، کراتولیتیک آن است که به عنوان یک لایه‌بردار پوست عمل کرده و می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده وهمچنین رشد سلول‌های جدید شود. این شامپو یکی از روش‌های مؤثر برای درمان بیماری گال است. شامپو گوگرد سولفودرم نیز ترکیبی از ۵ درصد گوگرد و عصاره بابونه است که می‌تواند از خشکی و کشیدگی پوست نیز جلوگیری کند و در نهایت نیز باعث لطافت و نرمی پوست خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های خاص استفاده از شامپو گوگرد این است که می‌تواند در درمان بیماری رزاسه نقش بسزایی داشته باشد.

برای این که زودتر به نتیجه برسید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا با مشاهده آزمایش خون می‌تواند به سرعت دلیل دقیق بروز جوش را نشخیص دهد.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا