تغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

کلسیم چیست و چه نقشی در بدن ما دارد؟

کلسیم یکی از مواد معدنی اصلی در رژیم غذایی ما است که از غذاهای غنی از کلسیم تأمین می‌شود.غذاهای سرشار از کلسیم شامل لبنیات و محصولات غیر لبنی است که شیر و ماست مهم‌ترین آن‌ها هستند. در این مقاله می‌توانید همه‌چیز را در مورد مصرف کلسیم، و اهمیت مصرف آن متوجه شوید.

کارکرد کلسیم در بدن

اکنون که متوجه شدید کلسیم چیست؟ وقت آن فرا رسیده است که با نحوه کارکرد کلسیم در بدن آشنا شوید و متوجه شوید که اهمیت مصرف کلسیم چیست؟

کلسیم یک ماده معدنی کلیدی است که در شیر ، ماست ، پنیر و سبزیجات سبز تیره یافت می‌شود. کلسیم همچنین در غلات، حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس به‌اندازه مناسب دیده می‌شود. کلسیم یکی از اجزای اصلی سازنده استخوان‌ها و دندان ها است و همچنین برای عملکرد طبیعی خون، اعصاب و ماهیچه ها لازم است تا هنگام آسیب به بدن لخته یا منعقد شود و خونریزی متوقف شود.

اما ویتامین D برای جذب کامل کلسیم از غذا موردنیاز است و اکثر زنان ایرانی نیز کمبود ویتامین D دارند. یکی از منابع کلسیم به همراه ویتامین D مهم برای بدن، ماست های غنی‌شده با کلسیم است. مصرف ماست کلسیم و ویتامین D در دو وعده روزانه به مقدار دو کاسه معمولی برای اطمینان از مصرف روزانه کلسیم خود، کافی است و مقدار موردنیاز کلسیم بدن شما را به‌طور شگفت‌آوری جبران می‌کند و کمبودها را رفع می‌کند.

کلسیم چگونه جذب بدن می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، کلسیم از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد معدنی موردنیاز بدن ما است و بد نیست که با نحوه جذب کلسیم در بدن، آشنا شوید:

کلسیم در هنگام جذب، از طریق رودهٔ ما و به گونه ای که از فضای موجود بین سلول‌ها استفاده می‌کند، جذب بدن می‌شود. کلسیم همچنین با اتصال به پروتئین انتقال‌دهنده به نام کالبیندین به‌طور فعال از طریق سلول‌های روده جذب می‌شود و تولید کالبیندین بستگی به وجود ویتامین D دارد.

بدن ما چقدر کلسیم نیاز دارد؟

کلسیم نیاز یک رژیم غذایی خوب و مفید است، اما میزان مصرف مناسب آن به سن مربوط می‌شود. بیشترین میزان کلسیم توصیه‌شده برای کودکان و نوجوانان بین 9 تا 19 سال است، در این مدت استخوان‌ها سریع‌تر از سنین دیگر رشد می‌کنند و نیازی بیشتری به کلسیم در فرد دیده می‌شود. میزان توصیه‌شده مصرف کلسیم در سنین مختلف:

  • از ابتدای تولد تا ۶ ماهگی: ۲۱۰ میلی‌گرم
  • ۷ تا ۱۲ ماهگی: ۲۷۰ میلی‌گرم
  • یک تا ۳ سالگی: ۵۰۰ میلی‌گرم
  • ۴ تا ۸ سالگی: ۸۰۰ میلی‌گرم
  • ۹ تا ۱۸ سال: ۱۳۰۰ میلی‌گرم
  • ۱۹ تا ۵۰ سال: ۱۰۰۰ میلی‌گرم
  • ۵۱ سالگی به بعد: ۱۲۰۰ میلی‌گرم

همچنین لازم به ذکر است که در افراد سن بالا، به‌خصوص زنان باردار یا شیرده، و در کودکان بالای یک سال، حد مجاز مصرف کلسیم 2.5 گرم یا 2500 میلی‌گرم در روز است.

مصرف بیش‌ازحد کلسیم در غذا و مکمل ها می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی شود. توصیه می‌شود که تا جای ممکن، فرد کلسیم روزانه خود را از غذا دریافت کند. در صورت مصرف کلسیم از طریق مکمل، باید به این موردتوجه کرد که دوز آن حدود 700 میلی‌گرم در روز است و نه بیشتر.

امروزه مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد مردانی که مقدار زیادی کلسیم، بیش از 2000 میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند، ازجمله افرادی هستند که شدیداً در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند و این افراد بیشتر از دیگران تهدید می‌شوند.

آیا مصرف کلسیم خطرناک است؟

در بیشتر افراد دنیا، مصرف غذاهای دارای کلسیم و مصرف مکمل‌های کلسیم که در مجموع از سطح حداکثر مصرف مجاز کلسیم که به مقدار ۲/۵ گرم کلسیم در روز است، بیشتر نشود کاملاً بی‌خطر است.

این مقدار مصرف کلسیم در بزرگ‌سالان بیشترین مقداری است که پیش‌بینی می‌شود که در افراد مختلف جانبی ناخواسته را به همراه نخواهد داشت و توصیه پزشکان مصرف این مقدار کلسیم است. مصرف بیش از ۲/۵ گرم کلسیم در روز، مقدار مناسب برای افراد سالم مذکر یا مؤنث است که سن آن ها بیش از یک سال است و نوزاد نیستند.

مصرف بیش‌ازحد کلسیم، یا همان بیش از 5 گرم در روز یا 3 گرم در روز برای افراد مبتلابه مشکلات کلیوی می‌تواند عوارض جانبی مختلف و مضر را به دنبال داشته باشد. بیشتر این عوارض جانبی ناشی از این واقعیت است که افراد بیش‌ازحد مکمل کلسیم مصرف می‌کنند.

عوارض جانبی آزاردهنده ناشی از مصرف زیاد مکمل های کلسیم شامل سنگ کلیه، افزایش کلسیم خون و نارسایی کلیه است که می‌تواند تا سال ها یا حتی آخر عمر، زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

پس ضروری است که میزان مصرف کلسیم خود را کنترل نمایید تا هیچ‌گاه دچار این عوارض نشوید.

عوارض کمبود کلسیم چیست؟

با توجه به نقش کلسیم در بدن، کمبود این ماده می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی و آزاردهنده ای را به همراه داشته باشد.

دریافت ناکافی کلسیم ابتدا منجر به کمبود کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و سپس منجر به پوکی استخوان یا پوکی استخوان می‌شود.

ده ها میلیون آمریکایی در حال حاضر از پوکی استخوان رنج می‌برند که تقریباً 80 درصد آن‌ها زن هستند و این یک زنگ خطر برای خانم‌ها است که به فکر جذب کلسیم بیشتر باشند.

امروزه بیش از 34 میلیون نفر در کشور آمریکا از کبود کلسیم جدی رنج می‌برند که اگر به فکر درمان نباشند، قطعاً منجر به پوکی استخوان شدید در سال های آینده خواهد شد

 تقریباً نیمی از شکستگی استخوان در زنان و یک چهارم در مردان به دلیل پوکی استخوان ایجاد می‌شود. این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد و در افراد مسن اکثر شکستگی‌ها را می‌توان مرتبط با کمبود کلسیم دانست.

سخن پایانی

شربت کلسیم نانولیپوزومال لیپوکلسید امروزه در جبران کمبود کلسیم، استفاده می‌شود و اگر شما نیز از کمبود کلسیم در بدن خود رنج می‌برید، از این شربت کلسیم مصرف کنید تا به‌مرور زمان کمبود کلسیم شما جبران شود. عمده‌ترین تفاوت شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید با کلسیم معمولی، به فناوری تولید آن‌ها و همچنین فراهمی زیستی آن‌ها مربوط می‌شود. فراهمی زیستی کلسیم به‌طور میانگین ۳۰ درصد است، هرچند در مواد غذایی مختلف این رقم متفاوت است. اما فراهمی زیستی شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید ۴۱ درصد بیشتر از سایر انواع مکمل‌های کلسیم بوده و فناوری ساخت آن به گونه‌ای است که راحت‌تر جذب بدن می‌شود.

در پایان از شما سپاس گذاریم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، اگر سوالی درمورد کلسیم، نحوه مصرف شربت و مکمل‌های کلسیم دارید، در قسمت کامنت ها ارسال کنید.

منبع
Medical News Today

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا