بیماری‌هاپزشکیپوست

درمان جوش صورت با گوگرد

احتمالاً شما هم درباره درمان جوش صورت با گوگرد چیز‌هایی شنیده‌اید. این ماده‌ی معدنی در درمان ضایعات پوستی مانند جوش، اثرگذاری زیادی دارد.

گوگرد با نماد (S) یکی از عنصر‌های موجود در طبیعت است که در طب طبیعی بسیار مهم و پرکاربرد است. به طور کلی نیز، بدلیل خاصیت ضدمیکروبی که گوگرد دارد باعث شده که این ماده در رفع جوش و سایر مشکلات پوستی خوب عمل می‌کند. عنصر گوگرد به راحتی قابل دسترس است و در بیشتر دارو‌های ضد جوش ( بدون نسخه) نیز وجود دارد.

چگونگی درمان جوش صورت با گوگرد:

گوگرد از چندین راه مختلف به درمان جوش کمک می‌کند.

اولین روش این است که گوگرد (شبیه بنزوئیل پراکساید) با اکنه‌های طبیعی که حاصل فعالیت باکتری پروپیونیوم آکنه است، به شدت مبارزه می‌کند. پروپیونیوم نوعی باکتری است که در منفذ‌های بسته پوست رشد کرده و باعث بوجود امدن جوش و آکنه‌ها می‌شود.

دانشمندان درباره اینکه گوگرد دربرابر باکتری پروپیونیوم خاصیت ضدباکتریایی دارد، زیاد مطمئن نیستند اما درباره خاصیت ملایم و عوارض جانبی کم آن، هم نظرند. بدلیل همین ویژگی است که گوگرد یکی از پایه‌های اساسی در ماسک‌ها، شوینده‌ها و صابون‌های ضد جوش است.

دومین روش درمان جوش صورت با گوگرد به خاصیت لایه‌برداری یا کراتولیتیکی بر می‌گردد. گوگرد باعث خشک شدن و لایه‌برداری لایه خارجی پوست (سلول‌های مرده) شده و خشک کردن جوش‌ها سبب جلوگیری از تشکیل مجدد آن‌ها می‌شود که از این نظر با اسید سالیسیلیک، عملکردی مشابه دارند.

گوگرد یک تنظیم‌کننده چربی عالی است که از تولید بیش از حد روغن سبوم پیشگیری می‌کند، این روغن در ترکیب شدن با سلول‌های مرده پوست، منافذ را می‌بندند و جوش‌های گوناگون را بوجود می‌آورد.

گوگرد روی چه جوش‌هایی مؤثر است:

گوگرد بر روی جوش‌هایی که حاصل ترکیب سلول‌های مرده و سبوم اضافی پوست هستند، بهترین اثر را دارد. این جوش‌ها شامل حالت خفیف‌تر و غیر التهابی آکنه مثل: جوش‌های سرسفید و سرسیاه می‌باشند. این نکته را در نظر بگیرید که گوگرد برای درمان هر جوشی و انواع پوست ممکن است مؤثر عمل نکند. اولین کار این است که نوع جوش را تشخیص دهید، سپس برای مناسب بودن گوگرد برای درمان مشورت کنید.

آکنه خفیف (شامل جوش سرسفید و سرسیاه)

دو مدل جوش سرسفید و سرسیاه در گروه جوش‌های غیر التهابی هستند که خفیف‌ترین نوع آکنه را شامل می‌شود. همچنین دقیقاً هنگامی بوجود می‌آیند که چربی پوست و سلول‌های مرده با یکدیگر ترکیب شوند و به فولیکول مو بچسبند. اگر سر جوش باز باشد، جوش سرسیاه و اگر بسته باشند، جوش سر سفید نامیده می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده گوگرد یکی از دارو‌های مناسب بدون نسخه برای درمان جوش است که عامل اصلی ایجاد جوش یعنی سبوم و سلول‌های مرده پوست را مورد هدف قرار می‌گیرد. علاوه بر گوگرد اسید سالیسلیک در رفع جوش مؤثر است که برای پوست‌های حساس خیلی توصیه نمی‌شود.

آکنه متوسط (شامل پاپول و پاسچول)

آکنه و جوش چرکی در گروه آکنه‌های التهابی متوسط قرار می‌گیرند که جفت ان‌ها در اثر شکستن دیواره‌ی منافذ پوست بوجود می‌آیند و در نتیجه آن پوست، مستعد تشکیل منفذ‌های بسته می‌شود. این منافذ حالت سخت و دردناکی دارند.

فرق اصلی میان این دومدل جوش این است که جوش چرکی اندازه بزرگتر، عفونت و ترشحات بیشتری دارد که معمولاً برآمدگی سفید یا زرد رنگی دارند. گوگرد در درمان این نوع اکنه متوسط خیلی مؤثر نخواهد بود و اثربخشی کمتری نسبت به بنزوئیل پراکساید دارد.

آکنه

آکنه شدید (ندولار و کیستیک)

آکنه شدید شامل گره‌ها و کیست‌های ملتهب پوست می‌شود. این برآمدگی‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که منفذ‌های پوست بسیار ملتهب و تحریک شده باشند. به دلیل این که جوش‌ها در عمق پوست قرار دارند، درمانی سخت‌تر و طولانی‌تر خواهند داشت.

آکنه‌های شدید در هنگام تماس با درد شدیدی نیز همراه‌اند و با گذر زمان، امکان قرمز شدن و زخم وجود دارد.

باتوجه به وخیم بودن آکنه گره‌ای و کیستیک، درمان خانگی مؤثری برایش وجود ندارد. اگر بنزوئیل پراکساید برای درمان این نوع جوش استفاده کرده‌اید و نتیجه خوبی نگرفته‌اید، از امتحان گوگرد هم صرف نظر کنید وبرای درمان حتماً به متخصص پوست مراجعه فرمایید.

برای درمان معمولاً پزشک، دارو‌های آنتی بیوتیک یا یکی از مشتقات ویتأمین A (راکوتان) را پیشنهاد می‌کنند.

اسکار (جای زخم)

اگر شما هم در دوره‌ای به جوش‌های صورت مبتلا شده‌اید، قطعاً رفع جای جوش برایتان فرآیندی سخت و عذاب‌آور است. جای جوش‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی بجای می‌ماند و نکته مشترک تمام آن‌ها، رفع کردن بسیار سخت آن‌ها است.

گوگرد با خاصیت لایه‌برداری که دارد باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست را خشک کند و آن‌ها را از بین ببرد. بنابراین در رفع اثر به جامانده از جوش‌ها تأثیر دارد، اما نباید اولین راهکار برای درمان جای جوش گوگرد باشد. اگر جای جوش‌ها بسیار پر رنگ و عمیق است، بهتر است از یک ترکیب روشن‌کننده پوست استفاده کنید.

عوارض احتمالی استفاده از گوگرد:

درست است که گوگرد برای پوست‌های حساس گزینه خوبی است اما در برخی موارد ممکن است باعث خشکی بیش از حد و تحریک‌پذیری پوست شود.

اگر برای نخستین بار از گوگرد استفاده می‌کنید، تعداد مصرف در روز را یکبار در نظر داشته باشید. وقتی پوستتان به این محصول عادت کرد می‌توانید به مرور زمان تعداد دفعات مصرف را بیشتر کنید (روزی 2 الی 3 بار).

درمان جوش صورت با گوگرد یکی از راهکار‌های ارزان ودر دسترس است. برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند: درمان آکنه، درمان رزاسه، درمان قارچ پوستی و غیره راه حل‌های مختلفی وجود دارد.

اولین گام در درمان این است که نوع جوش را تشخیص دهید. سپس برای استفاده از محصولات مختلف از پزشک متخصص کمک بگیرید.

سولفودرم

شامپو گوگرد سولفودرم: یکی از اثرات مهم گوگرد، کراتولیتیک آن است که به عنوان یک لایه‌بردار پوست عمل کرده و می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده وهمچنین رشد سلول‌های جدید شود. این شامپو یکی از روش‌های مؤثر برای درمان بیماری گال است. شامپو گوگرد سولفودرم نیز ترکیبی از ۵ درصد گوگرد و عصاره بابونه است که می‌تواند از خشکی و کشیدگی پوست نیز جلوگیری کند و در نهایت نیز باعث لطافت و نرمی پوست خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های خاص استفاده از شامپو گوگرد این است که می‌تواند در درمان بیماری رزاسه نقش بسزایی داشته باشد.

لازم به ذکر است بیان کنیم شامپو گوگرد سولفودرم برای درمان قارچ پوستی، درمان آکنه و درمان رزاسه نیز تأثیر چشمگیری دارد.

همچنین در درمان جوش صورت با گوگرد لطفاً صبور باشید و تمام تغییرات پوستی را کنترل کنید. زمان رسیدن به نتیجه دلخواه ممکن است 3 ماه طول بکشد.

محصولاتی که حاوی درمان جوش صورت با گوگرد هستند، قابل تهیه از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات زیبایی و مراقبتی از پوست‌اند. اگر طی پروسه درمان جوش صورت با گوگرد، نتیجه دلخواهتان را نگرفتید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا