بیماری‌هاپزشکیمو

بهترین درمان شپش سر چیست؟

شپش سر یک انگل است که به ریشه مو‌های انسان می‌چسبد. این انگل‌ها روی مو‌های سر رشد می‌کنند و اگر روی اشیا و یا وسایل منزل قرار بگیرند بیشتر از 24 ساعت زنده نمی‌مانند. شپش سر ابتدا هیچ علامتی ندارد و زمانی شما متوجه می‌شوید که به شپش سر دچار شده‌اید که این انگل شروع به خونخواری می‌کند. زمانی که شپش شروع به خونخواری می‌کند خارش سر شما شروع می‌شود. در این مطلب از کیمیا کالای رازی می‌خواهیم بعد از آشنایی کامل با شپش به بهترین راه درمان شپش سر بپردازیم.

شپش چیست؟

شپش سر یک نوع حشره بدون بال است. این موجود خونخوار است و دارای شش پا است. شپش معمولاً به پوست سر و همچنین گردن انسان می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند. این حشره خونخوار به اندازه یک دانه کنجد است و اگر شما دقت کنید می‌توانید شپش‌ها را در سر مشاهده کنید. رنگ این حشره سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره است و عمر آن سی روز است. شپش هر چهار ساعت یک بار خون می‌مکد و روزی سه الی چهار بار تخم می‌گذارد.

علائم شپش سر خارش شدید و آزار دنده سر است. همچنین برجستگی‌های کوچک و قرمز روی سر و گردن شما به وجود می‌آید. گاهی اوقات افراد شپش را با شوره سر اشتباه می‌گیرند. تفاوت شپش و شوره سر این است که شپش به راحتی از پوست سر جدا نمی‌شود.

برای شپش سر راه‌ها و درمان‌های بسیار زیادی وجود دارد و همچنین دارو و شامپو‌های بسیار زیادی برای رفع شپش سر تولید شده است. یکی از محلول‌هایی که برای درمان شپش سر بسیار مفید و کاربردی است، محلول ضد شپش نایلیس است که می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از بهترین درمان شپش سر، استفاده از سرکه است که در ادامه با این روش به طور کامل آشنا می‌شویم.

بررسی بهترین درمان شپش سر

همانطور که گفته شد یکی از انواع بهترین درمان شپش سر، استفاده از سرکه است. شما باید به این نکته توجه داشته باشید زمانی که شما از محلول‌های سرکه برای از بین بردن شپش استفاده می‌کنید باید بعد از آن سر خود را با استفاده از شانه‌های دندانه ریز یا به عبارتی شانه ضد شپش شانه کنید. شما می‌توانید برای این روش‌های درمانی از سرکه سیب استفاده کنید. درمان شپش سر با استفاده از سرکه دارای روش‌ها و ترکیب‌های مختلفی است که در ادامه با چند روش آن آشنا می‌شویم.

روش اول

در این روش شما باید مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید.

  • سی میلی لیتر سرکه سیب
  • 15 میلی لیتر روغن جوجویا
  • ده قطره اسانس پونه
  • ده قطره اسانس نیااولی
  • 15 قطره اسانس عرعر

بعد از ترکیب این مواد باید آن مخلوط را به موی خود آغشته کنید. بعد از گذشت یک ساعت باید موی سر خود را بشویید و با شانه ضد شپش شانه بزنید.

روش دوم

در این روش باید مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید.

  • یک لیوان سرکه (حدود 200 میلی لیتر می‌شود)
  • سه قطره روغن درخت چای

بعد از ترکیب این دو مواد آن را روی مو‌های سر خود اسپری می‌کنید. بعد از اسپری پوست سر خود را ماساژ دهید. مو و سر خود را بعد از گذشت یک ساعت بشویید.

روش سوم

در این روش شما ابتدا باید یک لیوان سرکه را با یک حبه سیر له کنید. بعد مخلوطی که به دست آمده است را با ده قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کنید. روغن اکالیپتوس باعث می‌شود که اثر سیر افزایش پیدا کند و همچنین بوی آن را کم می‌کند. سر خود را آغشته به این ترکیب کنید و بعد از دو ساعت مو‌های خود را بشویید.

شپش سر

روش چهارم

در این روش شما باید پنجاه میلی لیتر نمک (حدود یک چهارم فنجان) و پنجاه میلی لیتر سرکه را باهم ترکیب کنید. مو‌های خود را آغشته به این مخلوط به دست آمده کنید. مو و سر خود را بعد از دو ساعت بشویید. این مخلوط را باید به خوبی هم بزنید و همچنین قبل از مصرف تکان دهید.

روش پنجم

در این روش شما باید یک لیوان سرکه را با نصف لیوان روغن نارگیل ترکیب کنید. نکته‌ای که باید در مورد روغن نارگیل در نظر داشته باشید این است که باید این روغن در دمای 23 درجه جامد بماند. این مخلوط را به مو‌های خود بمالید. مو و سر خود را بعد از دو ساعت بشویید. این مخلوط را باید به خوبی هم بزنید و همچنین قبل از مصرف تکان دهید.

این پنج روش جز بهترین درمان شپش سر است که با استفاده از سرکه است. شما باید همه این روش‌های درمان را تا از بین رفتن کامل شپش سر هفته‌ای سه الی چهار بار انجام دهید. بعد از هر بار شستشو، مو‌های خود را با شانه ضد شپش شانه بزنید. این مرحله بسیار مهم است و سعی کنید هر قسمت سر را حداقل چهار الی پنج بار شانه بزنید. شما بعد از این که کل سرتان را شانه زدید می‌توانید سر خود را با آب گرم و سرکه بشویید.

محلول ضد شپش نایلیس

برای درمان شپش سر و جلوگیری از طولانی شدن روند آن بهتر است در کنار درمان خانگی شپش سر از روش‌های دارویی نیز بهره ببرید. هرچند که استفاده از بعضی دارو‌ها و شامپو‌های ضد شپش برای سلامتی انسان مضر هستند و اصلاً توصیه نمی‌شود؛ اما در این بین شرکت کیمیا کالای رازی با تولید محلول ضد شپش نایلیس کمک شایانی به درمان این بیماری کرده است. محلول ضد شپش نایلیس از شرکت کیمیا کالا رازی که می‌تواند، فرد آلوده به شپش سر را از آزار و اذیت شپش‌ها آزاد کند. استفاده از محلول ضد شپش نایلیس برای درمان شپش سر سبب می‌شود که تمامی تخم شپش‌ها در هر بخش از مو که هستند از بین بروند. محلول ضد شپش نایلیس دارای ترکیبات محلولی بسیار قوی هستند و البته این محلول بسیار کشنده تنها برای شپش خطرناک است و هیچ عارضه را به همراه ندارد.

نتیجه‌گیری

شپش سر یکی از حشره‌هایی است که زمانی که متوجه آن شدید باید سریعاً اقدام به درمان آن کنید. زیرا اگر فرد دیگر با فرد آلوده یا با وسایل آن فرد در تماس بوده باشد سریعاً شپش به فرد مقابل منتقل می‌شود. روش‌های گوناگون دارویی و همچنین خانگی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از محلول ضد شپش نایلیس است. بهترین درمان شپش سر که می‌توانید در خانه انجام دهید استفاده از سرکه سیب است. از سرکه برای درمان شپش سر به روش‌ها گوناگونی استفاده می‌شود که در این مطلب به پنج روش آن که بسیار در درمان شپش سر مفید هستند پرداخته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا