بیماری‌هاپزشکیمو

درمان شپش در کودکان و بزرگسالان

شپش‌ها انگل‌هایی هستند که بر روی سر انسان یافت می‌شوند. اسم این انگل‌ها شپش است که از جمع کلمه شپشه بدست آمده است.نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، شپشی که در سر است با شپش‌های نقاط شرمگاهی و همچنین شپش بدن متفاوت است. در این مطلب بعد از آشنایی کامل با این انگل به راهکار‌های درمان شپش در کودکان و بزرگسالان می‌پردازیم.

انگل شپش سر چیست؟

شپش سر یا به عبارتی (Pediculus humanus capitis) به انگل‌هایی گفته می‌شود که روی سر افراد مختلف پیدا می‌شوند. این انگل‌ها از قدیم وجود داشته‌اند و بسیار شایع هستند. تعداد افرادی که به این عفونت دچار می‌شوند معلوم نیست ولی به صورت کلی و تخمینی می‌توان گفت بین شش تا دوازده میلیون نفر در سال به این عفونت دچار می‌شوند.

این انگل از فرد آلوده به فردی دیگری منتقل می‌شود. هرکسی که تماسی نزدیک با شخص آلوده به این عفونت داشت باشد یا حتی با لباس یا وسایل شخصی فرد آلوده در تماس باشید به این عفونت دچار می‌شوید. بیشتر کودکان بین 3 تا 11 سال و همچنین خانواده‌های آن‌ها در معرض این عفونت قرار دارند. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید دختران و زنان بیشتر از پسران و مردان به این عفونت دچار می‌شوند. این عفونت هیچ ربطی به بهداشت شخصی ندارد و هرکسی ممکن است به شپش سر مبتلا شود.

چگونگی تشخیص شپش سر

ابتدا باید بدانید که ما چند نوع شپش داریم. به طور کلی می‌توان گفت ما سه نوع عفونت شپش سر داریم که عبارتند از:

  • نیت: این نوع شپش، تخم‌های شپش هستند.
  • نیمف: نوزادان شپش که به تازگی از تخم یا همان نیت بیرون آمده‌اند نیمف می‌گویند.
  • شپش بالغ: بعد از گذشت هفت روز نیمف‌ها به شپش بالغ تبدیل می‌شوند.

اگر شما به صورت دقیق به مو‌ها و پوست سر فرد نگاه کنید می‌توانید این سه نوع شپش را تشخیص دهید. اگر شما نیت‌ها را نزدیک به پوسته سر مشاهده کردید می‌توان گفت آن فرد به عفونت شپش سر مبتلا شده است. ناگفته نماند پیدا کردن نیمف و شپش بالغ بسیار سخت است و همچنین تعداد آن‌ها کم است. معمولاً زمانی که شما دارید به دنبال شپش می‌گردید، نیمف و شپش بالغ خیلی سریع حرکت می‌کنند به همین خاطر تشخیص آن‌ها بسیار سخت است. اگر مطمئن نیستید که یک فرد به شپش مبتلا شده است یا نه بهتراست از افراد متخصص و مراکز بهداشت کمک بگیرید.

راهکار‌های درمان شپش در کودکان و بزرگسالان

زمانی که شما یا یکی از افراد خانواده‌تان به این عفونت مبتلا شدید، باید سریعاً برای درمان اقدام کنید. راهکار‌های بسیار زیادی برای درمان شپش در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. یکی از این راهکار‌ها استفاده از محلول ضد شپش نایلیس است که بسیار کاربردی است. در این قسمت به بررسی راهکار‌های خانگی درمان شپش سر می‌پردازیم.

استفاده از سرکه برای درمان شپش

یکی از راهکار‌های درمان شپش در کودکان و بزرگسالان استفاده از سرکه است که بسیار مؤثر و همچنین آسان است. در سرکه میزان بسیار بالای اسید استیک وجود دارد که می‌تواند شپش‌های سر را نابود کند. برای درمان شپش سر با استفاده از سرکه، دو روش وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

  • ابتدا باید مقدار مساوی از سرکه و روغن معدنی را مخلوط کنید. شب قبل از این که به رختخواب بروید این مخلوط را به مو و پوست سر خود بمالید و مو‌های خود را با یک حوله یا هرچیز دیگری بپوشانید. بگذارید این مخلوط تا صبح روی سر شما باقی بماند و صبح سر خود را با شامپو بشویید.
  • روش دیگر این است که سرکه را با مقداری مساوی آب مخلوط کنید. از محلول آب و سرکه برای آبکشی مو‌هایی که تازه شسته شده‌اند استفاده کنید. بگذارید این محلول به مدت ده دقیقه روی مو‌هایتان بماند و بعد دوباره مو‌های خود را بشویید.

یکی از این دو روش را به مدت دو ماه انجام دهید. البته باید هفته‌ای دو یا سه بار انجام دهید و نباید هر روز از این محلول‌ها استفاده کنید. نکته‌ای که باید در مورد این روش رعایت کنید این است که پس از استفاده از این درمان‌ها، باید مو‌هایتان را به صورت کامل با یک شانه ضد شپش سر شانه بزنید.

استفاده از پیاز برای درمان شپش سر در کودکان و بزرگسالان

پیاز یکی از روش‌های طبیعی برای از بین برد شپش است. به دلیل وجود گوگرد در پیاز شپش‌ها از بین ‌می‌روند. در ادامه به چگونگی استفاده از پیاز برای درمان شپش سر می‌پردازیم.

  • ابتدا باید چهار یا پنج عدد پیاز را داخل مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر در بیایند.
  • بعد پیازی که به صورت خمیر است را در صافی بریزید و به آن فشار وارد کنید تا آب آن خارج شود.
  • سپس پوست سرتان را با این آب ماساژ دهید و بعد سرتان را بپوشانید.
  • باید حداقل دو ساعت این آب پیاز روی سرتان باشد.
  • بعد مو‌هایتان را با شامپو و آب ولرم بشویید.
  • مو‌هایتان را خشک کنید و با شانه ضد شپش شانه بزنید.

این روش درمان ابتدا باید به صوت سه روز متوالی انجام دهید. بعد از سه روز متوالی باید هفته‌ای یک بار به مدت دوماه انجام دهید تا شپش سرتان به صورت کامل از بین برود.

نایلیس

استفاده از دارو برای درمان شپش سر در کودکان و بزرگسالان

شما می‌توانید برای درمان شپش سر از محلول ضد شپش نایلیس نیز استفاده کنید که می‌تواند سریع شپش سر را درمان کند. استفاده از محلول ضد شپش نایلیس برای درمان شپش سر سبب می‌شود که تمامی تخم شپش‌ها در هر بخش از مو که هستند از بین بروند. محلول ضد شپش نایلیس دارای ترکیبات محلولی بسیار قوی هستند و البته این محلول بسیار کشنده تنها برای شپش خطرناک است و هیچ عارضه را به همراه ندارد.

نتیجه‌گیری

شپش سر یکی از عفونت‌هایی است که اگر کسی به آن مبتلا شود به راحتی با تماس با فرد دیگر می‌تواند منتقل کند. پس زمانی که متوجه شپش شدید باید سریعاً اقدام به درمان آن کنید. روش‌های بسیار زیادی و همچنین دارو‌های بسیار زیادی برای درمان این عفونت به وجود آمده است. در این مطلب به توضیح دو روش بسیار مفید خانگی برای درمان شپش در کودکان و بزرگسالان پرداخته شده است.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا