تغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

علائم کمبود کلسیم در بدن چیست؟

کلسیم یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین مواد معدنی موجود در بدن انسان است. این ماده معدنی که نقش بسیار مهم و حیاتی در استحکام استخوان‌های بدن دارد.کلسیم را می‌توان به‌عنوان یک پیام‌رسان برای نشانه‌گذاری سلول‌ها در سراسر بدن دانست. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت کلسیم اصلی‌ترین ماده معدنی بدن بعد از آهن است. کمبود این ماده در بدن موجب می‌شود تا مشکلات اساسی از جمله کاهش کارکرد سلول‌های عصبی، انقباض عضلانی و انعقاد خون می‌شود. همان گونه که اشاره کردیم کمبود این ماده در بدن موجب بروز یک سری مشکلات و علائم می‌شود. اگر به دنبال شناخت علائم کمبود کلسیم در بدن هستید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

علائم کمبود کلسیم در بزرگسالان

کمبود کلسیم در بزرگسال معمولاً در مرحله اول بیماری دارای علائم خاصی نیست. اما به‌مرورزمان و با رشد بیماری موجب علائم بسیاری در بردن فرد می‌شود که ما در ادامه به چند مورد اشاره داریم.

  1. ازدست‌دادن تدریجی حافظه
  2. سرگیجه یا داشتن احساس گیجی
  3. احساس بی‌حسی در بدن
  4. سوزن‌سوزن شدن دست‌وپاها
  5. سوزن‌سوزن شدن پوست صورت
  6. داشتن علائم افسردگی و در نهایت ابتلا به افسردگی
  7. فرد در صورت پیشرفت زیاد بیماری دچار توهم می‌شود
  8. احساس گرفتگی عضلات
  9. پوسته پسته شدن اطراف ناخن
  10. شکننده بودن ناخن
  11. شکستن بی‌دلیل ناخن‌های دست‌وپا
  12. شکستن آسان استخوان‌های بدن
  13. بروز بیماری‌هایی مانند پوکی‌استخوان

علائم کمبود کلسیم در کودکان

معمولاً بعضی از نوزادان بلافاصله بعد از به‌دنیاآمدن به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما قابل‌توجه است که برخی از کودکان به‌مرورزمان و به‌خاطرنداشتن تغذیه مناسب از جمله نوشیدن شیر گاو در نوزادان شیرخوار موجب بیماری کمبود کلسیم می‌شود. علائم کمبود کلسیم در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. لرزش غیرعادی و بی‌دلیل نوزاد
  2. تغذیه نامناسب به‌گونه‌ای که کودک اشتها نداشته باشد
  3. بروز تشنج‌های پی‌درپی و بدون دلیل خاصی
  4. نداشتن تنفس عادی گونه‌ای که تنفس کودک کند باشد
  5. داشتن ضربان قلب نامنظم یا افزایش غیرعادی ضربان قلب کودک

توجه داشته باشید در صورت بروز علائم بالا در بدن کودک خود حتماً سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرده تا از طریق انجام آزمایش خون سطح کمبود کلسیم کودک تشخیص داده شود.

چه عواملی باعث بروز علائم کمبود کلسیم در بدن می‌شوند؟

معمولاً بسیاری از افراد باگذشت زمان و رسیدن به سن پیری و میان‌سالی دچار کمبود کلسیم می‌شوند. اما باید دانست که چه عواملی باعث ایجاد این بیماری و بروز علائم آن می‌شود.

  • داشتن برنامه غذایی ناسالم یکی از علت‌های اصلی بروز علائم کمبود اکسیژن است؛ زیرا معمولاً افراد مخصوصاً در کودکی با مصرف کم مواد غذایی که دارای ویتامین D هستند باعث کمبود این نوع از ویتامین در بدن می‌شوند که به‌مرورزمان همین علت موجب کمبود کلسیم در بدن خواهند شد.
  • مصرف یک سری از داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها، فنی توئین، فنوباربیتال و ریفامپین باعث کاهش جذب کلسیم و ایجاد بیماری کمبود کلسیم می‌شوند.
  • عدم استفاده از غذاهای سرشار از کلسیم. زیرا معمولاً بعضی از افراد بزرگسال و بسیاری از کودکان از خوردن غذایی مانند تخم‌مرغ و لبنیات که سرشار از کلسیم می‌باشند امتناع می‌کنند که همین امر موجب بروز علائم کمبود کلسیم در بدن می‌شود.
  • یکی از گروه‌هایی که در خطر ابتلا بیماری کمبود کلسیم است بانوانی هستند که دچار یائسگی می‌شوند. زیرا یکی از مهم‌ترین علت‌های این بیماری تغییر هورمون‌های بدن است.
  • علائم ژنتیکی یکی دیگر از علت‌های کمبود کلسیم بیماری‌های ژنتیکی می‌باشند. به این‌گونه از افراد توصیه می‌شود که حتماً از قرص‌های ویتامین دی یا شربت‌های کلسیم استفاده کنند.
  • افرادی که مدام دچار یبوست و بیماری‌های روده هستند. معمولاً بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری‌های روده و یبوست باعث جلوگیری از جذب کلسیم در بدن می‌شوند.
  • کسانی که به بیماری سرطان مبتلا هستند معمولاً به‌خاطر شیمی‌درمانی نسبت به سایر افراد بیشتر به بیماری کمبود کلسیم دچار می‌شوند.
  • استرس و اضطراب نیز یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های بروز علائم کمبود کلسیم است؛ زیرا زمانی که فرد دچار استرس می‌شود جذب کلسیم در بدن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • دیابت‌های بارداری را می‌توان اصلی‌ترین علت ابتلا نوزادان به کمبود کلسیم دانست

بروز علائم کمبود کلسیم و توجه نکردن به آن موجب ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟

  • ایجاد مشکلات عضلانی
  • داشتن احساس خستگی مفرد
  • بروز علایمی بر روی ناخن‌ها و پوست بدن
  • پوکی‌ استخوان
  • پوسیدگی دندان‌ها

کمبود کلسیم در بدن فرد باعث بروز علائمی مانند درد عضلانی و کاهش قوای جسمی فرد می‌شود. هنگامی که افراد دچار کمبود کلسیم می‌شوند یکی از اولین و شایع‌ترین علائم آن ها گرفتگی و درد شدید عضلانی است.

داشتن احساس خستگی مفرد

کمبود کلسیم در بدن باعث کاهش خواب یا نامنظم شدن خواب افراد می‌شود که همین امر موجب ایجاد کسالت و خستگی مفرد در افرادی می‌شود که بدن آن ها به بیماری کمبود کلسیم دچار است.

بروز علایمی بر روی ناخن‌ها و پوست بدن

کمبود شدید کلسیم در بدن موجب شکنندگی یا پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. این بیماری به‌گونه‌ای است که ناخن‌های فرد بدون برخورد با هیچ‌گونه جسم سختی می‌شکنند. بسیاری از محققان و پزشکان عقیده دارند که یک ارتباط مستقیم بین کمبود کلسیم در بدن و بیماری پوستی اگزما وجود دارد.

پوکی‌ استخوان

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی که در استحکام استخوان‌های بدن نقش دارد کلسیم است. به‌گونه‌ای که کمبود این ماده در بدن موجب می‌شود که استخوان‌های بدن به‌مرورزمان تحلیل رفته و دچار پوکی‌استخوان شوند. این بیماری می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد زیرا درصورتی‌که فرد به بیماری پوکی‌استخوان مبتلا باشد و یکی از استخوان‌های او آسیب ببیند روند درمان بسیار به‌کندی صورت می‌گیرد و در بسیاری از موارد باعث نقص‌عضو نیز می‌شود.

 پوسیدگی دندان‌ها

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در بدن که در استحکام و سلامت دندان‌ها تأثیر دارد کلسیم است. کمبود کلسیم به طور قابل‌توجه ای باعث کاهش استحکام دندان‌ها شده در پوسته‌پوسته شدن آن ها نقش اصلی را دارد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی علائم کمبود کلسیم در بدن را برای شما شرح دهیم؛ اما باید دانست یکی از بهترین راه‌های درمان کمبود کلسیم در بدن مراجعه سریع و به‌موقع به پزشک است. معمولاً برای پزشکان برای درمان این بیماری از داروهای زیادی از جمله شربت‌های کلسیم استفاده می‌کنند یکی از بهترین برندها و شربت‌های کلسیم موجود در بازار شربت کلسیم نانولیپوزومال لیپوکلسید است.

منبع
NOF

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا