بیماری‌هاپزشکیچشم

گل مژه چگونه درمان می‌شود؟

یکی از بیماری هایی که ممکن است سلامت و شرایط نرمال چشم را تهدید کند، بیماری گل مژه است.اگر در مورد بیماری گل مژه، روش‌های تشخیص، پیشگیری و درمان آن اطلاعاتی ندارید این مقاله را مطالعه کنید؛ زیرا ما قصد داریم به صورت جامع و کامل این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و بهترین روش‌های درمانی گل مژه را به شما معرفی کنیم.

بیماری گل مژه چیست؟

در این بیماری، یک برجستگی مانند جوش، قسمت بالایی و یا پایینی پلک چشم را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این پدیده به دلیل ایجاد انسداد در یک غده ایجاد می‌گردد. در اغلب اوقات، این بیماری اندکی دردناک است و گاهی اوقات به صورت کوتاه مدت بروز پیدا می‌کند. در برخی افراد، این جوش به خودی خود می‌ترکد و بعد از آن بهبود پیدا می‌کند؛ اما در برخی بیماران ممکن است مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز باشد.

گل مژه‌هایی که روی پلک ایجاد می‌شوند به راحتی قابل دیدن هستند و تشخیص آن کار سختی نیست؛ اما برخی مواقع ممکن است گل مژه در قسمت زیرین پلک‌ها ایجاد شده و اندکی دردناک و متورم به نظر آیند. معمولا گل مژه‌ها نزدیک به مژه‌ها ایجاد شده و از نظر آن‌که این بیماری در قسمت داخلی چشم ایجاد شده باشد و یا جایی دورتر از پلک، اسامی مختلفی را در علم پزشکی به آن اختصاص می‌دهند. گل مژه‌هایی که در قسمت‌های داخلی پلک بالایی و یا پایینی ایجاد می‌شوند را هوردئولوم و گل مژه‌هایی که دورتر از پلک‌ها ایجاد می‌شوند را شالازیون می‌نامند.

در شالازیون، فرد بیمار درد خاصی را حس نمی‌کند و فقط ممکن است به خاطر وجود این بیماری اندکی دچار ناراحتی شود. در بیماری هوردئولوم، گل مژه دردناک و اندکی قرمز است و ممکن است اگر آن را لمس کنید حس گرما به شما دست دهد.

چرا گل مژه ایجاد می‌شود؟

زمانی که یکی از غده‌های روی پلک بسته شده و یا انسدادی در درون آن ایجاد می‌شود، شرایط برای رشد باکتری‌ها فراهم شده و گل مژه‌ها نیز بروز پیدا می‌کنند. معمولا عواملی مانند آرایش کردن و یا وارد شدن یک گرد و غبار، باعث مسدود شدن غده می‌شود. گاهی مواقع نیز ممکن است ماده‌ای که توسط این غده تولید می‌شود باعث کُند شدن جریان شده و گل مژه‌ها ایجاد گردند.

برخی متخصصین می‌گویند که آسیب به پوست، لمس کردن چشم با دستان آلوده و یا التهاب پلک از جمله عواملی است که باعث ایجاد گل مژه می‌شود. برخی مواقع سرمای هوا، پاک کردن ناقص مواد آرایشی از پلک‌ها و یا مواد آرایشی که تاریخ انقضاء آن‌ها به پایان رسیده است نیز ممکن است باعث بروز این بیماری گردد. استرس و تغییرات هورمونی نیز در ایجاد این بیماری بی‌تاثیر نیستند.

گل مژه

نکته‌ای که خوب است در این‌جا به آن توجه کنید، این است که گل مژه تاثیر خاصی روی بینایی افراد ندارد و معمولا مشکل جدی به شمار نمی‌رود.

علائم و نشانه‌های بیماری گل مژه چیست؟

از جمله علائم بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس و وجود فشار در چشم
  • احساس این‌که یک جسم خارجی در چشم وجود دارد؛ خصوصا زمانی که فرد چشمک می‌زند
  • گاهی اوقات از داخل گل مژه، ممکن است ترشحات سفت و ضخیمی خارج شود
  • درد در ناحیه چشم
  • ورم در ناحیه چشم
  • خارش و سوزش در چشم
  • آبریزش از چشم و یا اشک آلود شدن چشم‌ها
  • گاهی اوقات چشم به نورهای درخشان و خیره کننده نیز حساس می‌شود

عدم درمان گل مژه چه عوارضی را ایجاد می‌کند؟

زمانی که بیماری گل مژه بروز پیدا می‌کند، اگر به صورت خود به خود درمان شود، معمولا عوارض خاصی ندارد. مشکل، زمانی بروز پیدا می‌کند که گل مژه‌ها عفونی شوند. در این صورت ممکن است این عفونت به پوست و یا چشم سرایت کرده و مشکلاتی را ایجاد کند.

برای آن‌که از عوارض احتمالی این بیماری در امان باشید بهتر است قبل از هر گونه خود درمانی به پزشک مراجعه کنید و با او در مورد بیماری مشورت کنید. زمانی که گل مژه عفونی شود، چشم پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و به شما کمک می‌کند تا این بیماری درمان شود.

درمان گل مژه به چه صورت است؟

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای درمان این بیماری انجام داد، استفاده از کمپرس‌های گرم است. این کمپرس نباید خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد. برای مثال می‌توانید یک دستمال و یا پارچه نخی تمیز را در یک مایکروویو قرار دهید و سپس آن را روی چشم خود بگذارید. می‌توانید چشم بندهایی که در فروشگاه‌های لوازم پزشکی به فروش می‌رسند نیز خریداری کرده و آن را گرم کنید و بر روی ناحیه‌ای که به گل مژه مبتلا شده است قرار دهید. همچنین می‌توانید از پد پاک کننده چشم آرگوسول به‌عنوان کمپرس گرم استفاده کنید. توصیه‌ای که برای درمان این بیماری می‌شود آن است که سعی کنید مدت زمانی که این کمپرس را انجام می‌دهید طولانی و در حد ۱۵ دقیقه باشد. بهتر است در طول یک روز، ۳ تا ۴ بار این عمل را انجام داده تا تاثیر آن به خوبی نشان داده شود. این روش یک روش درمان خانگی برای درمان این بیماری است.

اما در مراجعه به پزشک، ممکن است وی یک استروئید به زخم تزریق کند و گل مژه به سرعت درمان شود. این عمل مزیت‌هایی دارد؛ اما ممکن است عوارضی نیز داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به خون‌ریزی، رنگ پریدگی پوست، ورم و یا ایجاد زخم اشاره کرد. بنابراین توصیه می کنیم برای درمان این بیماری به پزشکانی که تجربه و مهارت زیادی در این زمینه دارند مراجعه کنید.

اگر گل مژه دچار عفونت شده باشد و به چشم سرایت کند، می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای درمان آن استفاده کرد. معمولا پزشکان چشم توصیه می‌کنند در زمان‌هایی که این بیماری ظاهر می‌شود از مواد آرایشی و یا لنز استفاده نگردد.

چگونه می‌توان از بروز بیماری گل مژه پیشگیری کرد؟

یکی از موثرترین روش هایی که می‌توان برای پیشگیری از بیماری گل مژه پیشنهاد کرد، تمیز کردن و تمیز نگه داشتن محیط مژه است. همان طوری که در قسمت دلایل بروز این بیماری اشاره کردیم، پاک نکردن و یا ناقص پاک کردن آرایش از روی پلک، باعث می‌شود که افراد به این بیماری دچار شوند. شستن پلک‌ها با استفاده از آب و صابون می‌تواند کمک زیادی به درمان گل مژه چشم کند؛ اما از این رو که ممکن است استفاده از صابون باعث سوزش چشم شما شود، می توانید با استفاده از شامپو یا فوم شستشوی چشم آرگوسول و آب گرم پلک‌های خود را به صورت مداوم شستشو دهید تا از تجمع باکتری‌ها در اطراف چشم جلوگیری کرده و همین امر باعث می‌شود که غدد چرکی چشم شما تخلیه شوند.

گل مژه

به کمک پد تمیز کننده چشم آرگوسول که توسط کیمیا کالای رازی تولید شده است، می‌توان از مهیا شدن شرایط برای بروز گل مژه جلوگیری کرد. اگر پلک‌های خود را آرایش می‌کنید سعی کنید با شامپوهای مخصوص شتسشوی چشم، هر روز این قسمت را شستشو دهید.

یکی دیگر از کارهایی که برای پیشگیری از این بیماری می‌توان انجام داد، خوردن غذاهایی است که اسیدهای چرب امگا ۳ فراوانی دارند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به ماهی، بذر کتان و یا سبزیجات اشاره کرد.

چند نکته مهم در مورد بیماری گل مژه

  • این بیماری مسری نیست و از چشم یک فرد به چشم فرد دیگری سرایت نخواهد کرد.
  • در حالت سبک این بیماری، فرد به مدت ۳ تا ۷ روز با این عارضه درگیر است. البته گاهی اوقات ممکن است تا دو هفته نیز این درگیری ادامه پیدا کند.
  • چنان‌چه با انجام روش‌های درمان خانگی، بیماری درمان نشد بهتر است هر چه سریع‌تر به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • بهتر است گل مژه‌ها به هیچ عنوان دستکاری نشده و فرد بیمار آن را تخلیه نکند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که مرتب به این بیماری مبتلا می‌شوید باید در اولین فرصت، به نزد پزشک رفته و این مسئله را با وی در میان بگذارید. گاهی اوقات وجود یک نقص در سیستم ایمنی باعث ایجاد این مشکل خواهد شد. اگر بینایی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و یا زمانی که گل مژه در حال بزرگ‌تر شدن و متورم شدن است بهتر است بدون هیچ وقفه‌ای به دکتر مراجعه کنید.

منبع
Mayo Clinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا