بیماری‌هاپزشکیپوست

با بیماری گال و روش‌های درمان آن آشنا شوید

گال، یکی از بیماری‌های پوستی است که مشکلات ظاهری ناخوشایندی را ایجاد می‌کند و بسیاری از افراد به دنبال روش‌های درمان آن هستند.

بیماری‌های پوستی در هر زمانی مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود آورده و سعی می‌کنند برای درمان آن راه‌های مختلفی را امتحان کنند که برخی از آن‌ها نتیجه‌های مطلوبی به همراه داشته و برخی دیگر کاملاً برعکس عمل می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا برای شما در رابطه با بیماری پوستی گال و راه‌های درمان آن مطالبی را بیان کنیم. پس دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد با شناختن بیماری گال و راه‌های درمان آن سعی می‌کنند تا حدود زیادی بهداشت را رعایت کرده تا به آن مبتلا نشوند در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

گال چیست و راه‌های درمان آن چگونه است؟

گال یک نوع بیماری پوستی مسری و خارش‌آور است که از طریق یک نوع انگل در پوست به وجود خواهدآمد. همانطور که می‌دانید در اثر موارد مختلف پزشکی ممکن است انگل‌های گوناگونی در بدن به وجود آید، و هر یک از آن‌ها باعث بروز یک نوع بیماری در بدن خواهد شد، اما انگلی که باعث ایجاد بیماری گال می‌شود بند پا با ۸ عدد پا هستند.

  • انگل‌هایی که باعث رخ دادن بیماری گال می‌شوند بسیار کوچک بوده، به طوری که طول هر یک از آن‌ها فقط یک سوم میلی‌متر است.
  • این نوع از انگل‌های مخصوص به پوست توانایی پریدن یا حتی پروازکردن را نداشته و تنها می‌توانند روی پوست بخزند.
  • این نوع بیماری در سراسرجهان وجود دارد و رده سنی خاصی را در برنمی‌گیرد.
  •  ممکن است هر فردی در اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی یا حتی قرار گرفتن در معرض فرد مبتلا دچار این بیماری شود.

پس از توضیحات کامل، راه‌های درمانی آن را نیز بیان خواهیم کرد.

آیا بیماری گال مسری است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بیماری گال به شدت مسری بوده و در صورتی که با فرد مبتلا تماس مستقیم پوستی داشته باشید سریعاً به شما نیز سرایت پیدا می‌کند.

انگل‌هایی که باعث به وجود آمدن بیماری گال می‌شوند به محیط اطراف خود حساسیت بسیار خاصی را نشان می‌دهند، اما با تمام این موارد ممکن است این نوع از انگل‌ها ۲۴ الی ۳۶ ساعت در بدن زنده و باقی بمانند.

سرایت این بیماری به حدی شدید است که حتی هنگام دست دادن و یا استفاده از لوازم‌های شخصی مانند حوله و لباس نیز ممکن است فرد به آن مبتلا شود. از جمله موارد دیگری که باعث انتقال این نوع بیماری می‌شود عبارتند از:

  • تماس جنسی
  • زمانی که مادر مبتلا به این بیماری باشد، در صورتی که فرزند را در آغوش بگیرد ممکن است که فرزند نیز مبتلا شود.
  • ممکن است درمدارس نیز دانش‌آموزانی که این بیماری را دارند، در اثر تماس با سایرین این بیماری سرایت پیدا کند.

افرادی که به بیماری گال مبتلا می‌شوند چه علائمی دارند؟

لازم است بیان کنیم افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند به مدت دو ماه هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند و با این‌که فرد هیچ نشانه‌ای را در خود پیدا نکرده، اما ممکن است فرد ناقل بیماری گال باشد.

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، کم کم نشانه‌ها ظهورخواهند کرد و در طی آن نیز بدن فرد مبتلا شروع به خارش می‌کند که این مورد یکی از مهم‌ترین علائم مبتلا شدن به گال است.

 باید بیان کنیم این بیماری به هیچ وجه با درد همراه نیست، اما خارشی که روی بدن ایجاد می‌شود ممکن است مدت زمان زیادی، یعنی در طول چندین هفته شدیدتر شده و بدون وقفه باشد.

 معمولاً شدت خارش ناشی از این بیماری در شب‌ها بیشتر احساس می‌شود، در روز‌های اول شدت زیادی نداشته، اما با گذشت زمان شدیدتر خواهد شد و پیشرفت آن به گونه‌ای است که فرد پس از گذشت یک یا دو ماه به هنگام شب ناآرام می‌شود، به طوری که برای خوابیدن به مشکل جدی برمی‌خورد.

برای درمان بیماری گال چه راه‌هایی وجود دارد؟

راه‌های درمانی خانگی و یا دارویی مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید بدون نسخه پزشک آن‌ها را تهیه کنید، اما این امکان وجود دارد که نتیجه مطلوبی را از آن دریافت نکنید. لازم است این نکته را بدانید مصرف هر نوع آنتی بیوتیک می‌تواند برای این نوع بیماری کاملاً بی‌تأثیر باشد، زیرا گال دراثر وجود انگل روی پوست ایجاد خواهد شد.

 اما مواردی که می‌تواند در درمان نقش زیادی به همراه داشته باشد عبارتند از:

استفاده از برخی کرم‌های مخصوص انگل مانند پرمترین: استفاده از این نوع کرم در شب‌ها تأثیر بیشتری دارد. می‌توانید آن را برای قسمت زیر گردن به پایین استفاده کنید و پس از هر باراستفاده نیز لازم است صبح روز بعد آن را به طور کامل از روی پوست شست‌وشو دهید. این کرم برای تمامی افراد در رده سنی‌های مختلف مناسب است. البته توجه داشته باشید برای نوزادان زیر دو ماه به هیچ وجه نباید استفاده شود.

سولفودرم

شامپو گوگرد سولفودرم: یکی از اثرات مهم گوگرد، کراتولیتیک آن است که به عنوان یک لایه‌بردار پوست عمل کرده و می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده وهمچنین رشد سلول‌های جدید شود. این شامپو یکی از روش‌های مؤثر برای درمان بیماری گال است. شامپو گوگرد سولفودرم نیز ترکیبی از ۵ درصد گوگرد و عصاره بابونه است که می‌تواند از خشکی و کشیدگی پوست نیز جلوگیری کند و در نهایت نیز باعث لطافت و نرمی پوست خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های خاص استفاده از شامپو گوگرد این است که می‌تواند در درمان بیماری رزاسه نقش بسزایی داشته باشد.

لازم به ذکر است بیان کنیم شامپو گوگرد سولفودرم برای درمان قارچ پوستی، درمان آکنه و درمان رزاسه نیز تأثیر چشمگیری دارد.

کرم لیندان: این کرم نیز می‌تواند روش درمانی مناسبی برای این بیماری باشد. البته توجه داشته باشید که لوسیون یک درصد آن را برای بدن خود تهیه کنید. در هنگام استفاده وگذشت ۸ ساعت می‌توانید به خوبی تأثیرات مثبت آن را روی پوست ببینید.

قبل از مصرف کرم باید با پزشک مشورت‌های لازم را انجام دهید، زیرا برای برخی افراد مسن یا کودکان زیردو سال دارای عوارض است.

نتیجه‌گیری

سعی کردیم برای شما در مورد بیماری گال و راه‌های درمان آن مواردی را بیان کنیم ولازم است بار دیگر به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم، گال یک نوع بیماری پوستی است که می‌تواند در اثر کوچکترین تماس پوستی سرایت پیدا کند. در چنین مواقعی سریعاً به پزشک مراجعه کرده یا از راه‌های درمانی که برای شما نام بردیم استفاده کنید. امیدواریم مطالب گفته شده مورد تأیید شما قرار گرفته باشند.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا