بیماری‌هاپزشکیپوستدانستنی های سلامت

۱۰ دلیل عمده خشکی پوست را بشناسید

اکثر ما خشکی پوست را تجربه کرده‌ایم؛ اما به راستی این مشکل آزار دهنده به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

به‌طور کلی خارش و خشکی پوست بی‌خطر است و دلیل اصلی ایجاد آن نیز کمبود رطوبت است؛ اما این کمبود رطوبت از کجا می‌آید؟

شاری مارچبین، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در مرکز پوست در شهر نیویورک، می‌گوید:

پوست خشک به دلیل اختلال در سد پوستی و اختلال عملکرد یا کمبود چربی‌های سالم لازم در لایه بالایی پوست ایجاد می‌شود.

بر اساس گفته بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دانشگاه آیووا، به‌طور معمول لایه بالایی پوست از سلول‌های مرده و روغن‌های طبیعی تشکیل شده است که به حفظ رطوبت کمک می‌کنند تا پوست نرم و صاف بماند. اگر آب کافی در این لایه بالایی سلول وجود نداشته باشد (که در صورت کاهش روغن‌های محافظ رخ می‌دهد) ممکن است پوست خشک شود.

در بیشتر موارد، تجربه خشکی پوست نگرانی بزرگی نیست. این مشکل بسیار شایع است و می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد و می‌تواند در هر نقطه از بدن، از دست‌ها و صورت گرفته تا پا‌ها و شکم ظاهر شود. دکتر مارچبین می‌گوید که خشکی می‌تواند پوست را قرمز، پوسته پوسته یا خارش‌دار کند. این موضوع می‌تواند ناراحت‌کننده باشد؛ اما جدای از این مسائل، معمولاً جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

گاهی اوقات خشکی پوست شدید خواهد بود و ممکن است نشان‌ دهنده یک مشکل پوستی یا بیماری خاصی باشد. اگر خشکی پوست آن‌قدر شدید است که توانایی کار یا خواب شما را مختل می‌کند، اگر پوست ترک خورده یا خون‌ریزی می‌کند یا اگر به نظر می‌رسد که به درمان‌های تجویزی پاسخ نمی‌دهد، حتماً به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید.

زمانی که خشکی پوست را تجربه می‌کنید ممکن است اولین کاری که می‌کنید استفاده از مقادیر زیادی مرطوب کننده باشد. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد و احتمالاً در عرض چند دقیقه تغییراتی را مشاهده خواهید کرد؛ اما مهم است که بدانید این یک راه حل موقتی است. شاید بهتر باشد در وهله اول متوجه شوید که چه چیزی باعث خشکی می‌شود. ممکن است از آن‌چه پیدا کرده‌اید شگفت‌زده شوید؛ زیرا برخی از موادی که پوست را خشک می‌کنند چندان معروف نیستند و ما به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

اگر به دنبال راه‌حل‌هایی برای درمان خشکی پوست هستید، ابتدا باید علت ایجاد آن را شناسایی کنید. در ادامه فهرستی از عوامل ایجاد کننده خشکی پوست ذکر شده‌اند که می‌توانند به شما در شناسایی علت اصلی خشکی پوست کمک کنند. پس از شناسایی علت خشکی پوست، از آن عامل دوری کنید و با متخصص پوست موضوع را در میان بگذارید. پس از پرهیز از عامل ایجاد کننده خشکی پوست و همچنین آغاز درمان، باید در عرض یک یا دو هفته شاهد بهبود‌هایی باشید.

عطر پتانسیل ایجاد تحریک پوستی را دارد

خشکی پوست

دکتر امی فورمن تاوب، استادیار بالینی پوست در مؤسسه Northwestern Medicine در لینکلن‌شایر، ایلینویز، می‌گوید:

عطر تمایل دارد پوست خشک را تحریک کند یا آن را بدتر کند؛ بنابراین از دئودورانت‌ها و محصولات مراقبت از پوست پر از رایحه پرهیز کنید.

عطر یا رایحه، منبع شایع درماتیت تماسی آلرژیک است. به گفته کلینیک کلیولند، ممکن است چندین تماس طول بکشد تا پوست واکنش نشان دهد یا ممکن است در اولین‌بار واکنشی را مشاهده کنید.

لیست مواد تشکیل‌دهنده محصولات را بررسی کنید و به یاد داشته باشید که هر ماده‌ای که بدون رایحه باشد، دوست شماست. لوسیون‌ها و کرم‌های بدن وقتی مملو از رایحه هستند، ممکن است بیشتر از این‌که مفید باشند، مضر واقع شوند. برچسب‌ها را با دقت بخوانید؛ روغن اسطوخودوس و سایر روغن‌های گیاهی دارای خواص نگهدارنده طبیعی هستند و در لوازم آرایشی استفاده می‌شوند. سعی کنید از این محصولات استفاده کنید.

صابون ممکن است رطوبت را از پوست و پوست سر بگیرد

گرچن فریلینگ، پزشک متخصص پوست در نیوتن، ماساچوست، می‌گوید:

بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و شامپو‌ها رطوبت را از پوست بدن و پوست سر شما می‌گیرند؛ زیرا برای از بین بردن چربی فرموله شده‌اند.

مهم است که شوینده صورت، شوینده بدن و مواد شوینده لباسشویی را با دقت انتخاب کنید. جفری بنابیو، پزشک متخصص پوست در مؤسسه Kaiser Permanente در سن دیگو، می‌گوید:

استفاده از شوینده بدن که مرطوب‌ کننده نیز باشد بهتر از صابون خشن است.

جوئل شلسینگر، متخصص پوست در اوما‌ها، نبراسکا به افرادی که خشکی پوست دارند در مورد شوینده‌های خشن و حتی نرم‌کننده‌های پارچه هشدار می‌دهد. در عوض، به دنبال صابون‌های لباس‌شویی ملایم مانند Seventh Generation Free and Clear باشید.

ژنتیک می‌تواند بر خطر خشکی پوست شما تأثیر بگذارد

خشکی پوست

این هم موضوع دیگری است که می‌توانید به گردن مادر و پدرتان بیندازید. پژوهش‌گران می‌گویند که خشکی پوست می‌تواند ارثی باشد. بر اساس یک مطالعه، جهش در ژن‌هایی که تولید پروتئین فیلاگرین (این پروتئین در تشکیل و آبرسانی سد پوستی نقش دارد) را کنترل می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد چندین بیماری پوستی شود. افراد مبتلا به این جهش‌ها که تخمین‌زده می‌شود حدود ۱۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، از پوست خشک‌تری رنج می‌برند و شانس بیشتری برای ابتلا به اگزما دارند.

اگر همیشه پوست خشکی داشته‌اید یا اگر در خانواده‌تان این مسئله دیده می‌شود، ضروری است که در مرطوب‌سازی روزانه کوشا باشید. دکتر جاشوا زیشنر، مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک می‌گوید:

در مرطوب‌کننده‌ها به دنبال سرامید‌ها و لیپید‌ها باشید که به ساخت و تقویت سد پوستی کمک می‌کنند.

آب سخت می‌تواند از جذب مرطوب‌کننده‌ها جلوگیری کند

به گفته سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، هنگامی که آب لوله کشی حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم باشد، به عنوان آب سخت شناخته می‌شود. این مواد معدنی می‌توانند لایه‌ای روی پوست باقی بگذارند که باعث خشکی پوست می‌شود. دکتر دنیس گروس، متخصص پوست و جراح پوست در نیویورک می‌گوید:

فلزات سنگین، روغن‌های روی پوست را به ماده غلیظی تبدیل می‌کند که غدد را مسدود می‌کند، شرایطی مانند آکنه و روزاسه را تشدید می‌کند و از جذب مرطوب‌کننده‌ها به پوست جلوگیری می‌کند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سرمایه‌گذاری در یک سیستم فیلتراسیون خانگی، می‌تواند کمک کننده باشد. دکتر گراس همچنین توصیه می‌کند که محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین‌های A و C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید؛ زیرا با پوشش رسوب شده توسط آب سخت مقابله می‌کنند.

دارو‌های آکنه و رتینول افزایش دهنده سرعت چرخه بازسازی پوست، باعث خشکی می‌شوند

اسید سالیسیلیک می‌تواند در درمان آکنه عالی باشد؛ اما ممکن است در اولین شروع استفاده از آن پوست شما را نیز خشک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در آگوست ۲۰۱۷ در مجله The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology منتشر شد، خشکی نیز یک عارضه جانبی رایج رتینول است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که رتینول ارتباط بین سلول‌های سطح پوست را سست می‌کند. خبر خوب این است که مجبور نیستید از این ناجیان مراقبت از پوست دست بکشید؛ اگرچه کاهش استفاده از آن‌ها ممکن است بدون تحریک نتایجی را به همراه داشته باشد.

خشکی پوست

دکتر فورمن تاوب می‌گوید:

استفاده روزمره از این مواد را به یک روز در میان کاهش دهید، مطمئن شوید که یک پاک‌ کننده ملایم را انتخاب می‌کنید که مشکل را تشدید نمی‌کند و در صورت لزوم از متخصص پوست خود بخواهید که نسخه خشک ‌کننده کم‌تری تجویز کند.

بر اساس گفته آکادمی پوست آمریکا، چگونگی مصرف این مواد به پوست خاص شما بستگی دارد. دکتر فریلینگ می‌گوید:

سوزش و پوسته پوسته شدن را به عنوان نشانه‌هایی که باید استفاده از این محصول را متوقف کنید، در نظر بگیرید. این چیزی نیست که بتوان با آن بازی‌های حدس‌زنی انجام داد و از آزمون و خطا استفاده کرد.

با متخصص پوست خود قرار ملاقات بگذارید و محصول را با خود بیاورید تا پزشک بتواند آن را ارزیابی کند و مطمئن شود که برای پوست شما مناسب است.

هوای خشک، داخل یا بیرون، می‌تواند علائم خشکی پوست را افزایش دهد

گاهی اوقات هوای داخل می‌تواند به اندازه هوای بیرون برای پوست شما مضر باشد. هوای محبوس، به‌ویژه گرما، می‌تواند سطح رطوبت را پایین بیاورد و باعث شود پوست احساس خشکی و خارش کند. خوشبختانه، نیازی نیست که در تمام زمستان از پوست خشک و خارش رنج ببرید: یک مرطوب‌ کننده هوا می‌تواند به بازگرداندن رطوبت به هوای خانه شما کمک کند. به گفته کلینیک کلیولند، بهتر است رطوبت خانه خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تنظیم کنید. علاوه بر این، ایده خوبی است که یک کرم هیدروکورتیزون ملایم ۱ درصدی را در دسترس داشته باشید. اگر علائم ترک خوردگی یا خشکی پوست را مشاهده کردید، زودتر از آن استفاده کنید.

هیدروکورتیزون که گاهی نیاز به نسخه دارد، تورم، قرمزی و خارش را کاهش می‌دهد و به التیام و تسکین پوست خشک و ترک خورده و تسریع بهبودی آن کمک می‌کند.

شستن مداوم دست‌ها می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک شود

بعضی از افراد با پوست خشک فقط دست‌های خود را مدام می‌شویند. به گفته این به رفع خشکی کمک نمی‌کند؛ زیرا شستشوی زیاد می‌تواند منجر به خشکی و ترک پوست شود. این می‌تواند یک مشکل بزرگ برای افرادی باشد که در صنایعی کار می‌کنند که به شستن مکرر دست‌ها نیاز دارند، مانند مراقبت‌های بهداشتی. برای کاهش اثرات خشک کننده عادت بهداشتی خود، از آب ولرم استفاده کنید (آب گرم رطوبت پوست شما را از بین می‌برد)، از صابون‌های حاوی الکل خودداری کنید و دست‌های خود را به جای مالیدن با دستمال کاغذی خشک کنید. پماد‌ها ضخیم‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند؛ بنابراین یک پماد (مانند آکوافور) را در دست داشته باشید و بعد از هر بار شستشو استفاده کنید.

دوش‌های طولانی و داغ می‌تواند باعث کم آبی پوست شوند

خشکی پوست

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که برای مدت طولانی در زیر آب گرم و داغ بایستید؛ اما این عمل می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در پوست شما شود. دوش گرفتن یا حمام طولانی و بخار می‌تواند رطوبت پوست شما را خشک کند. دوش گرفتن را به پنج دقیقه محدود کنید و دمای آب را گرم نگه دارید، نه داغ. پس از آن، یک کرم مرطوب‌کننده را ظرف یک دقیقه پس از خارج شدن از حمام بمالید. مرطوب‌کننده‌ها روی پوست مرطوب بهترین عملکرد را دارند.

افزایش سن می‌تواند خشکی پوست را افزایش دهد

با بالا رفتن سن افراد، خشکی پوست بیشتر مشکل ساز می‌شود. بیمارستان مایو کلینیک خاطرنشان می‌کند که بزرگسالان ۴۰ ساله یا بالاتر در معرض افزایش خطر ابتلا به خشکی پوست هستند و تقریباً نیمی از افراد در این گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن، پوست ما چربی کم‌تری تولید می‌کند و خشک‌تر می‌شود.

برای زنان، ممکن است خشکی پوست به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی نیز باشد. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند هر روز (یا چند بار در روز در صورت نیاز) پوست خود را مرطوب کنید. به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که حاوی سرامید‌ها، مرطوب‌کننده‌ها (مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین) و پترولاتوم باشد. این مواد به جبران رطوبت از دست رفته و ترمیم سریع سد پوستی کمک می‌کنند.

برخی از شرایط پزشکی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می‌توانند پوست شما را مستعد خشکی کنند. خشکی پوست همچنین می‌تواند نشان‌ دهنده چیزی به ظاهر نامرتبط باشد؛ مانند دیابت، کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، نارسایی کلیه یا سندرم شوگرن. بنابراین چگونه می‌توانید بفهمید که خشکی ناشی از چیزی عادی مانند آب و هوا است یا چیزی جدی‌تر؟ مراقب نواحی ملتهب، پوسته پوسته شدن، خارش شدید، پرپیگمانتاسیون و لکه‌های زبر، پوسته پوسته یا پوسته‌دار روی پوست باشید و آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیرید که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. هنگامی که علت اصلی خشکی را مشخص کردید، پزشک می‌تواند به شما در تعیین درمان مناسب کمک کند.

منبع
Everyday Health

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا