تغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

قطره آهن چیست؟

امروزه به دلیل تغییرات سبک زندگی، کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انسان است. مصرف مکمل‌های خوراکی آهن به شکل‌های مختلف مانند قرص، کپسول و قطره آهن یکی از راه‌های درمان آنمی است.

هدف از مصرف مکمل خوراکی آهن، بهبود سطح هموگلوبین بدن و به دنبال آن افزایش مقدار گلبول‌های قرمز در خون است که به درمان علائم ناشی از کم خونی یا آنمی کمک می‌کند.

آنمی در نوزادان و کودکان نوپا، نیز بسیار شایع است و از آنجایی که آهن، یکی از عناصر معدنی بسیار مهم و ضروری برای رشد بدن است، توجه به میزان آهن بدن در نوزادان و کودکان اهمیتی دو چندان دارد. در غیر این صورت عوارض ناشی از کمبود آهن در کودکان موجب اختلال در رشد کودک شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی وی خواهد داشت.

از طرفی دیگر مکمل‌های بزرگسالان، به دلیل تفاوتی که در تکنولوژی، فرمول ساخت و مقدار دوز آهن دارند، به هیچ وجه برای مصرف نوزادان و کودکان مناسب نیستند. برای همین جهت درمان کم خونی نوزادان و کودکان، مکمل‌های آهن مناسب کودکان، به اشکال دیگر مانند شربت و قطره آهن طراحی شده است.

آهن چیست؟

آهن اصلی‌ترین ماده معدنی بدن و از اجزای اصلی برای ساخت هموگلوبین است. هموگلوبین همان پروتئینی است که در گلبول­های قرمز خون وجود دارد و وظیفه حمل اکسیژن به سراسر بدن را دارد.

اگر آهن به اندازه کافی از طریق مواد غذایی تامین نشود، بدن نمی‌تواند هموگلوبین مورد نیازش را بسازد. در نتیجه گلبول‌های قرمز سالمی تولید نخواهد شد و در نهایت دچار کم خونی می‌شوید. آنمی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین نوع کم خونی در جهان شناخته می‌شود.

علائم کم خونی چیست؟

علائم متعددی وجود دارد که ممکن است در همه انواع کم خونی دیده شود. این علائم عبارتند از:

  • احساس خستگی
  • رنگ پریدگی پوست لبها یا ناخن
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم (آریتمی)
  • سرگیجه
  • سردرد
  • بی‌اشتهایی
  • عدم وزن گیری در نوزادان
  • بی‌قراری
  • تغییرات خلقی
  • عدم تمرکز
  • زخم یا تورم زبان
  • احساس سرمای بیش از حد معمول به خصوص در دست‌ها یا پاها
  • عفونت‌ها (ناشی از مشکلات سیستم ایمنی)
  • پیکا یا هرزه‌خواری (میل به خوردن خاک، یخ، نشاسته ذرت، گل رس و غیره)

اکثر این علائم ممکن است تا زمانی که بیماری شدید شود خود را نشان ندهند، به همین دلیل احتمال دارد این نشانه‌ها در کسی که کم خونی خفیف دارد، دیده نشود. در نتیجه، چکاپ منظم کودک به خصوص در دوران شیرخوارگی، زیر نظر پزشک بسیار حیاتی است.

کم خونی در نوزادان و کودکان

قطره اهن

نوزادانی که ۹ ماهه به دنیا می‌آیند، معمولا تا شش ماهگی، ذخیره آهن به اندازه کافی دارند. همچنین شیر مادر و شیر خشک منابع غنی از آهن هستند. اما پس از شش ماهگی کودک، که نیازش به خوردن شیر کمتر می‌شود، بدن کودک نیازمند دریافت آهن از منابع دیگر است.

بنابراین، علاوه بر تامین آهن از طریق منابع غذایی، ممکن است طبق نظر پزشک، مصرف مکمل آهن برای کودک لازم باشد.

در صورتی که آهن کافی به بدن نرسد، کودک دچار آنمی فقر آهن شده و علاوه بر اینکه رشد بدنی خوبی نخواهد داشت. از نظر ذهنی، مهارت‌های رفتاری و اجتماعی دچار اختلال خواهد شد.

پس شما باید علاوه بر قرار دادن منابع سرشار از آهن مانند حبوبات، غلات، گوشت قرمز، ماهی، کلم بروکلی، اسفناج، سرلاک‌های غنی شده از آهن در برنامه غذایی فرزندتان، به طور مرتب معاینه‌های پزشکی لازم را برای کودک خود انجام داده تا در صورت تشخیص کمبود آهن، فرزندتان زیر نظر متخصص اطفال از مکمل آهن استفاده کند. در ضمن قبل از تشخیص پزشک، از دادن خودسرانه مکمل به کودک خودداری کنید.

مکمل خوراکی قطره آهن چیست؟

آهن موجود در بدن انسان آهن عنصری نامیده می‌شود. مکمل‌های آهن، حاوی مقادیر مختلف آهن عنصری هستند که برای جبران فقر آهن به شکل خوراکی تجویز می‌شوند.

مکمل‌ها، معمولا به شکل قرص، شربت و قطره تولید می‌شوند. از آنجایی که مصرف به شکل قرص برای نوزادان و کودکان نوپا سخت است، مکمل‌ها برای این گروه سنی به شکل شربت و قطره تولید می‌شوند.

مقدار دوز آهن در مکمل‌های خوراکی، براساس سن متفاوت است برای همین لازم است قبل از مصرف، کودک آزمایش‌ دهد تا با توجه به میزان کمبود آهن در بدن، مقدار مکمل طبق تجویز پزشک مصرف شود، تا خطر رسوب آهن در اندام‌ها و مسمومیت با آهن پیش نیاید، همچنین لازم است مادران بدانند که چه سنی برای مصرف قطره آهن مناسب است؟

انواع قطره آهن

انواع مکمل‌های آهن موجود در بازار، با فرمول‌های ترکیبی متفاوتی تولید می‌شوند. برای همین مکمل‌ها، از نظر میزان جذب آهن المنتال و عوارض ایجاد شده با هم متفاوت هستند.

مکمل‌های آهن، فرم‌های مختلفی مانند فروس سولفات، فروس فومارات، فروس گلایسین سولفات و غیره دارند، که هر کدام از این‌ها براساس فرمول ساخت و نحوه جذب ممکن است عوارض متفاوتی برای مصرف‌کنندگان داشته باشند.

متاسفانه، مصرف اکثر برندهای قطره آهن، موجب سیاه شدن دندان کودک یا ایجاد عوارض گوارشی مانند درد معده، یبوست، اسهال و حالت تهوع می‌شوند.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، محصولاتی تولید شده‌اند که این عوارض را ندارند. به عنوان مثال در تولید قطره آهن لیپیفر توسط شرکت کیمیا کالای رازی، یون آهن درون در لیپوزوم‌ها قرار می‌گیرد.

 در این روش، علاوه بر اینکه یون آهن با دندان‌های کودک برخورد نمی‌کند، به راحتی از سد اسید معده عبور کرده و دست نخورده به روده‌ی کوچک می‌رسد تا و بدون هیچ گونه عوارضی کاملا توسط بدن جذب شود.

بهترین نوع قطره آهن کدام است؟

مصرف برخی ویتامین‌ها و املاح در کنار آهن، برای جذب بهتر آن ضروری است. حتی کمبود برخی از این ویتامین‌ها،خود موجب ایجاد انواع دیگر کم خونی خواهد شد.

به عنوان مثال، بدن ما برای تولید گلبول‌های قرمز و هموگلوبین، به ویتامین B12 و اسید فولیک هم نیاز دارد.

بنابراین بهتر است بین انواع مختلف برندهای بازار، محصولی را انتخاب کنید که علاوه بر نداشتن عوارض ذکر شده و داشتن دوز مناسبی از مکمل آهن، املاح و ویتامین‌هایی مانند فولیک اسید، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین B6 و مس و روی (زینک) را داشته باشد.

قطره آهن لیپیفر، علاوه بر دارا بودن ۷ میلی‌گرم آهن در ساختار خود، حاوی ویتامین B12 و فولیک اسید (فولات) نیز هست و می‌تواند به درمان آنمی ناشی از کمبود این دو نیز کمک کند.

نکات مهم هنگام مصرف قطره آهن در کودکان نوپا

به والدین پیشنهاد می‌کنیم که قطره آهن را بین دو وعده شیردهی، در عقب دهان نوزاد چکانده و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندان‌ها جلوگیری شود، البته مصرف مکمل آهن موجب تیره شدن رنگ مدفوع می‌گردد که طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین C، مانند میوه‌ها و آب‌میوه‌های تازه و خانگی که مصرف برخی از آن‌ها برای کودک مجاز است، موجب افزایش جذب آهن می‌شود و می‌توان مکمل را همراه با آن‌ها به کودک داد.

قطره آهن لیپیفر

قطره آهن

به والدین عزیز توصیه می‌شود که در صورت تجویز دکتر به دریافت مکمل برای کودک‌تان، مصرف قطره آهن خوراکی را در برنامه غذایی کودک قرار دهند و آن را قطع نکنند. چون تجویز این دارو به معنای این است که کودک فقر آهن داشته و برای پیشگیری از بیماری آنمی، مصرف این محصول برایش تجویز شده است.

عدم استفاده از مکمل آهن، موجب تشدید کم خونی و نارسایی‌های مغزی و جسمی در کودک خواهد شد.

کیمیا کالای رازی، با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز، قطره آهن لیپیفر را جهت درمان کم خونی کودکان نوپا تولید کرده است. استفاده از این محصول، به دلیل داشتن کم‌ترین عوارض برای بدن کودک، بهترین انتخاب می‌باشد.

در این محصول، یون آهن در لیپوزوم‌هایی در مقیاس نانو پیچیده شده‌اند، در نتیجه مصرف مکمل آهن لیپیفر، فاقد عوارض گوارشی بوده و دندان‌های کودک را سیاه نمی‌کند.

از طرفی دیگر، جذب آهن موجود در مکمل آهن نانولیپوزومال لیپیفر، پنج برابر بیشتر از سایر مکمل‌های موجود در بازار است.

همچنین قطره آهن لیپیفر فاقد گلوتن بوده و می‌توان با خیال راحت از این محصول، در کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله استفاده کرد. بدون شک تمامی این ویژگی‌ها محصول لیپیفر را به بهترین قطره آهن بازار تبدیل کرده است.

برای مصرف این مکمل، ابتدا با پزشک مشورت کرده و طبق دستور پزشک عمل کنید و از تجویز خودسرانه‌ی مکمل خودداری کنید.

منبع
clevelandclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا