بیماری‌هاپزشکیمو

آیا ما از حیوانات خانگی شپش می‌گیریم؟

علاقه مردم به نگهداری از حیوانات خانگی سبب شده که بیشتر خانه‌ها دارای گربه، سگ و یا پرنده‌ها باشند. گربه و سگ از جمله حیواناتی هستند که ممکن است مورد حمله شپش‌ها قرار بگیرند.سؤال دیگری که اینجا در ذهن شکل می‌گیرد این است که آیا ما از حیوانات خانگی شپش می‌گیریم؟

در این مقاله تمام نکاتی که باید شما یاد بگیرید را بیان می‌کنیم.

ممکن است گربه یا سگ به شپش دچار شوند؟

از آنجایی که گربه و سگ‌ها جزء حیوانات مورد علاقه هستند و در اکثریت خانه‌ها نگهداری می‌شوند، موضوع ابتلا به شپش در این حیوانات از سایرین مهم‌تر است.

ابتلا به شپش در گربه و سگ به ندرت رخ می‌دهد اما بطور کلی احتمال ابتلا نیز وجود دارد. شپش‌هایی که حیوانات خانگی را درگیر می‌کند از نوع شپش‌های معمول و رایج نیست. حیواناتی که در فضا‌های آلوده و غیربهداشتی زندگی می‌کنند، به فقرغذایی دچار می‌شوند یا دارای ضعف عمومی در سطح سلامت هستند بیشتر در معرض ابتلا به شپش قرار می‌گیرند.

شپش در سگ: سگ‌های پیر و خیلی جوان بیشتر از سایر سگ‌ها در خطر ابتلا به شپش قرار دارند. دو گونه شپش زیر بیشتر دیده می‌شود:

  • شپش تریکودکتس کانیس (trichodectes canis)
  • شپش لینوگناتوس ستوسوس linognathus setosus))

شپش در گربه: ابتلا گربه به شپش کمتر از سگ است چون که گربه‌ها تنها به یک گونه شپش مبتلا می‌شوند و آن فلیکولا سابروستراتوس (felicola subrostratus) نامیده می‌شود. تمامی حیوانات خانگی ممکن است که به شپش آلوده شوند ولی هر حیوان فقط به شپش مخصوص خودش آلوده می‌شود. مثلاً شپش گربه‌ها به سگ‌ها منتقل نمی‌شود و حتی درصورت انتقال امکان رشد را پیدا نمی‌کند.

نکته بسیار مهم این است که شپش حیوانات خانگی با شپش انسان فرق دارد و شپش حیوان هم با حیوانات دیگر متفاوت است. پس شپش حیوان خانگی نه به انسان منتقل می‌شود و نه شپش حیوانات خانگی به یکدیگر منتقل می‌شود. دلیل عدم انتقال هم این است که تنها شپش با تغذیه از خون موجودی که به او اختصاص دارد، می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. در نتیجه پاسخ به سؤال آیا ما از حیوانات خانگی شپش می‌گیریم، خیر است.

نحوه درمان شپش حیوانات خانگی

بهترین و مؤثرترین راه برای از بین بردن شپش حیوان خانگی، حمام کردن آن‌ها است. این روش حمام برای کنترل و جلوگیری از بروز شپش بوده و اگر برای دوران طولانی ادامه یابد، باید از روش‌های دیگری استفاده کنیم.

با مراجعه به درمانگاه و کلینیک‌های تخصصی نگهداری از حیوانات خانگی و صحبت کردن با افراد متخصص در این زمینه باعث می‌شود که در درمان سریع و از بین بردن شپش حیوانات خانگی بسیار مؤثر باشیم. اگر در اطراف پوست و مو حیوان یا محل خوابش، شپش مشاهده کردید حتماً برای از بین بردن آن‌ها اقدام کنید.

همه حیواناتی که نشانه‌های خارش پوستی دارند حتماً به شپش مبتلا نشده‌اند. با بررسی محل خواب حیوان و نبود هیچ مورد حساسیت زایی بهتر است مو و پوست را بررسی کنید. با یک دامپزشک در مورد وضعیت خارش حیوان خانگی‌تان حتماً مشورت کنید و اگر حدس‌تان درمورد وجود شپش صحیح بود، هرچه سریع‌تر اقدام به درمان کنید.

شپش

حمام ضد شپش برای از بین بردن شپش حیوانات خانگی

حمام ضد شپش راه حلی برای رفع خارش و تورم روی پوست حیوان است. برای انجام دادن این حمام به موارد زیر نیاز دارید: شامپو ضد شپش، حوله و آب.

مناسب‌ترین دما برای حمام ضد شپش، آب ولرم است. زیرا آب داغ بروی برخی از حیوانات مثل سگ اثر سوء دارد. پس از اینکه شرایط را برای حمام کردن حیوان خانگی ایجاد کردید، اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • از محلول ضد شپش نایلیس با رعایت نحوه مصرف برای از بین بردن شپش حیوانات خانگی استفاده کنید. این محلول را می‌توانید از داروخانه‌های آنلاین و حضوری تهیه کنید.
  • استفاده از شامپو‌های ضدشپش حیوانات برای یکدیگر مضر است، هر حیوان شامپو خاص خودش را دارد که هنگام خرید به نوع حیوانتان حتماً دقت فرمایید.
  • گردن حیوان را اول خیس کنید و با شامپو مخصوص بصورت صحیح بشویید. این کار از انتقال شپش به سایر قسمت‌ها جلوگیری می‌کند. شامپو را روی بدن مالیده و چند دقیقه صبر کنید و سپس بشویید.
  • شامپو ضدشپش را بطور کامل از روی بدن آبکشی کنید. برای رفع خشکی پس از شامپو از نرم‌کننده مخصوص نیز استفاده کنید.
  • با استفاده از حوله بدن حیوان را بخوبی خشک کنید.

تمام موارد ذکر شده تنها راه حل از بین بردن شپش حیوان خانگی نیست. جای خوب ان‌ها را تمیز کنید و از انتقال شپش به محیط خانه جلوگیری کنید.

در هنگام مواجه با شپش حیوان خانگی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

نکاتی که ذکر می‌شود باید حتماً رعایت شوند، پس با دقت آن‌ها را مطالعه کنید.

  • اگر گربه یا سگتان به شپش دچار شد باید فوراً متناسب با وزن و جثه‌اش داروی ضد انگل را مصرف کنید. (مصرف در صورت دستور دامپزشک)
  • برای برداشتن شپش از روی سطح پوست حیوان دقت کنید و اصلاً فشاری وارد نکنید.
  • بعد از هربار بیرون بردن حیوان خانگی حتماً بدنش را بررسی کنید و از آلودگی‌ها پاک کنید.
  • مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از ابتلا به شپش حیوان خانگی، رعایت بهداشت محیط زندگی است.
  • پس از مشاهده شپش حیوان خانگی یا علائم شایع ان فوراً به دامپزشک مراجعه کنید و محل زندگی حیوان را با مواد مخصوص تمیز کنید.

سعی کردیم که در این مقاله به سؤال: آیا ما از حیوانات خانگی شپش می‌گیریم پاسخ دهیم. تمام موراد لازم را برایتان توضیح دادیم. می‌دانیم که شپش حیوانات اصلاً به انسان و سایر حیوانات خانگی دیگر منتقل نخواهد شد. هر موجود زنده‌ای شپش مخصوص خودش را دارد.

شپشی که انسان به ان مبتلا می‌شود با شپش حیوانات بسیار متفاوت است. مثلاً بروز شپش در سر بسیار شایع است که باید از روش‌های مخصوص درمان شپش سر استفاده کنید.

در نتیجه رعایت بهداشت خود و محل زندگی در جلوگیری از بروز شپش، برای انسان و حیوانات خانگی بسیار مؤثر خواهد بود.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا