استخوانبیماری‌هاپزشکیتغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

با روش های پیشگیری از پوکی استخوان آشنا شوید

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که با ظهور تغذیه ناسالم و کم شدن فعالیت رو به افزایش است، بیماری پوکس استخوان یا استئوپروز است. بیماری که در صورت ابتلا به آن، استخوان‌های شما ترد و شکننده شده و با کوچکترین فشار دچار شکستگی می‌شوند. اگرچه درمان‌های خوبی طی چند سال اخیر برای این بیماری کشف شد، اما هنوز هم بهترین درمان پیشگیری است. در این مطلب به راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان خواهیم پرداخت.

پوکی استخوان چیست؟

شاید همه ما تا حدودی با روند بیماری پوکی استخوان آشنا باشیم. بیماری که طی آن استخوان‌ها استحکام خود را از دست داده و با افزایش طول عمر نیز بیماری وخیم‌تر می‌شود.

اما به طور علمی‌تر بخواهیم این بیماری را بررسی کنیم: استخوان‌های انسان در طول عمر مدام در حال بازسازی و از بین رفتن است.

بافت‌های قدیمی که اصطلاحاً بالغ شده‌اند، تخریب شده و بدن فرمانی مبنی بر تولید بافت‌های استخوانی جدید خواهد داد.

اگر زمانی این چرخه دچار مشکل شود، استخوان‌ها بافت بالغ خود را از دست می‌دهند اما دیگر خبری از به وجود آمدن بافت‌های جدید نخواهد بود. به همین دلیل همواره پزشکان به دنبال ارائه راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان هستند.

پیشگیری از پوکی استخوان چطور امکان‌پذیر است؟

روز‌های جوانی، روز‌هایی است که در آن به سادگی استخوان‌های بالغ تخریب شده جایگزین می‌شوند. سرعت این عمل آنقدر بالا است که خبری از آسیب‌های استخوانی نیست.

اما روز‌هایی خواهد آمد که بدن به دلیل کهولت سن کند شده و توانایی بازسازی سریع استخوان را از دست می‌دهد. اما بدون شک با مصرف مواد غذایی سالم و مکمل‌های کلسیم می‌توان این روند را بسیار کند کرده و حتی در سنین پیری نیز استخوان‌های سالم داشته باشیم.

مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم

کلسیم مهم‌ترین ماده جهت ساخت استخوان‌ها است. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سنین یائسگی در خانم‌ها و پیری، پزشکان توصیه می‌کنند در طول روز 3 الی 4 سهم لبنیات مصرف کنید. در بین لبنیات کشک دارای کلسیم بسیار زیادی است.

البته فرآوره‌های لبنی تنها منابع کلسیم نیستند. می‌توانید روی حبوباتی مانند نخود، ماش، عدس و لوبیا نیز حساب کنید. همچنین سبزیجات برگ‌داری مانند کلم نیز منابع خوبی برای تأمین کلسیم بدن هستند.

با این حال مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم نیز تأثیر زیادی از جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارند.

اگر بدن شما به کلسیم بیشتری نیاز دارد، می‌توانید شربت کلسیم نانولیپوزومال لیپوکلسید محصول شرکت کیمیا کالای رازی را امتحان کنید.

شربت کلسیم نانو لیپوزومال مزایای بی‌شماری داشته و اثربخشی آن بیش از سایر مکمل‌های کلسیم رایج در بازار است. این فناوری نوین، به مواد فعال محصور شده در لیپوزوم‌ها اجازه می‌دهد بدون تعامل با مخاط روده از محیط معده و روده عبور کرده و در نتیجه مستقیماً جذب جریان خون شوند. این فناوری به میزان قابل توجهی درصد جذب و فراهمی زیستی مواد فعال را افزایش می‌دهد.

عمده‌ترین تفاوت شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید با کلسیم معمولی، به فناوری تولید آن‌ها و همچنین فراهمی زیستی آن‌ها مربوط می‌شود. فراهمی زیستی کلسیم به‌طور میانگین ۳۰ درصد است، هرچند در مواد غذایی مختلف این رقم متفاوت است. اما فراهمی زیستی شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید ۴۱ درصد بیشتر از سایر انواع مکمل‌های کلسیم بوده و فناوری ساخت آن به گونه‌ای است که راحت‌تر جذب بدن می‌شود.

علاوه بر این فناوری، مکمل شربت کلسیم نانو لیپوزومال لیپوکلسید، حاوی ویتامین D3 بوده که این ویتامین نیز به جذب راحت‌تر کلسیم توسط بدن کمک می‌کند. ویتامین D3 مزایای سلامتی بسیاری را به همراه دارد. این ویتامین باعث استحکام استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند و عملکرد کلی قلب را بهبود می‌بخشد. گفته می‌شود که این ویتامین روی ۲۰۰۰ ژن مختلف در بدن اثر می‌گذارد و مزایای سلامتی بی‌شماری در نقاط مختلف بدن دارد.

منیزیم مصرف کنید

یکی دیگر از عناصر حیاتی برای تأمین سلامت استخوان‌ها منزیم است. این ماده معدنی در مواد غذایی زیادی وجود دارد. با مصرف آجیل‌ها و مکمل‌های حاوی منیزیم می‌توانید تا حد زیادی منیزیم مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.

مواد غذایی حاوی ویتأمین دی را دست کم نگیرید

ویتأمین دی و کلسیم در تعامل دوست داشتنی هستند. ویتأمین دی به جذب بهتر و بالاتر کلسیم کمک می‌کند. بنابراین اگر مواد غذایی حاوی ویتأمین دی را مصرف کنید، می‌توانید به بدن خود جهت جذب بیشتر کلسیم و در نتیجه استخوان‌سازی بیشتر کمک کنید.

مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، جگر، ماهی، و مکمل‌های ویتأمین دی منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتأمین دی بدن هستند. می‌توانید از نور آفتاب نیز برای جذب ویتأمین دی استفاده کنید. البته استفاده از کرم ضد آفتاب چه در تابستان و چه در زمستان را فراموش نکنید.

پوکی استخوان

از دخانیات دوری کنید

بار‌ها از مضرات دخانیات و تنباکو صحبت شده است. مصرف روزانه سیگار و قلیان به طور مستقیم سلامت کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما به مروز زمان با استعمال دخانیات، عملکرد طبیعی بدن برای جذب مواد سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهید.

یکی از مضرات بزرگ این عدم جذب درست، مربوط به کاهش استروژن خون و همچنین از دست رفتن مواد معدنی بدن است. همه این موارد ربط مستقیمی به کاهش تراکم استخوان‌ها و ابتلا به پوکی استخوان دارند.

ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید

شاید از خود بپرسید که ورزش چطور می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند، موضوع بسیار ساده است. زمانی که شما ورزش می‌کنید، بدن شما به سرعت سوخت ساز خود را انجام می‌دهد.

به یاد دارید که در بخش‌های بالایی در مورد ترمیم استخوان‌ها توضیح دادیم؟ ورزش‌هایی مانند طناب بازی و ورزش‌هایی که به عضله‌سازی کمک می‌کنند، به خوبی به تولید استخوان‌های جدید کمک می‌کنند.

افرادی که به طور منظم و روزانه ورزش می‌کنند، به طور طبیعی متابولیسم ساخت استخوان را بالا نگه می‌دارند. به همین دلیل روند از دست رفتن استخوان‌ها بسیار کند بوده و تقریباً احساس نمی‌شود.

سخن آخر

بدون شک اگرچه مواد غذایی برای تأمین سلامت استخوان‌ها بسیار مهم‌اند، اما واقعیت این است که برنامه غذایی همه افراد آنقدر کامل نیست که بتوان برای تأمین مواد غذایی سالم روی آن حساب کرد. به همین دلیل است که مصرف شربت‌هایی چون شربت کلسیم لیپوکلسید و مکمل‌هایی مانند مولتی ویتأمین‌ها توصیه شده است. با مراقبت از سلامت استخوان‌ها سنین پیری خود را بدون نگرانی از شکستگی استخوان‌ها طی خواهید کرد.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا