تغذیهسلامتیکیمازیویتامین‌ها و مکمل ها

آیا کودک من به مولتی ویتامین نیاز دارد

مزایای مولتی ویتامین برای کودکان

در طول دوران رشد دریافت کافی ویتامین ها و املاح برای حفظ سلامت بدن امری ضروری است. اغلب کودکان که رژیم غذایی متعادلی دارند موادمغذی کافی دریافت می کنند اما کودکانی که در شرایط خاصی قرار دارند یا به بیماری خاصی مبتلا هستند به مکمل مولتی ویتامین نیاز دارند.

نیاز به موادمغذی به سن، جنسیت، اندازه بدن، میزان رشد و سطح فعالیت کودکان بستگی دارد. براساس توصیه کارشناسان، کودکان سنین 8-2 سال به 1400-1000 کالری انرژی در روز و کودکان 13-9 سال به 2600-1400 کالری انرژی در روز نیاز دارند که این میزان تحت تاثیر عواملی مانند فعالیت بدنی قرار دارد. یک رژیم غذایی متعادل می بایست موادمغذی مورد نیاز کودکان را مطابق دریافت غذایی مرجع (DRIs) تامین کند:

ماده مغذی DRI برای کودکان 3-1 سال DRI برای کودکان 8-4 سال
کلسیم 700  میلی گرم 1000 میلی گرم
آهن 7 میلی گرم 10 میلی گرم
ویتامین A 300 میکروگرم 400 میکروگرم
ویتامین B12 9/0 میکروگرم 2/1 میکروگرم
ویتامین C 15 میلی گرم 25 میلی گرم
ویتامین D 600 واحد (معادل 15 میکروگرم) 600 واحد (معادل 15 میکروگرم)

در حالی که مواد مغذی فوق برخی از رایج ترین نیازهای مورد بحث هستند، آنها تنها موادمغذی مورد نیاز کودکان نیستند. برای حفظ سلامت و رشد مناسب، کودکان به مقداری از انواع ویتامین و املاح نیاز دارند.

آیا کودکان در مقایسه با بزرگسالان به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند؟

کودکان در مقایسه با بزرگسالان به موادمغذی مشابهی نیاز دارند اما معمولا مقدار نیاز آن ها کمتر است. کودکان در دوران رشد، برای ساخت و حفظ استخوان به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند. علاوه براین، آهن، روی، ید، کولین، ویتامین A، فولات، B12 و ویتامین D برای رشد و تکامل مغز و سیستم عصبی در اوایل زندگی حیاتی هستند.

آیا کودکان به مکمل مولتی ویتامین نیاز دارند؟

به طور کلی کودکان سالم که رژیم غذایی متعادل و سالم دریافت می کنند به مکمل مولتی ویتامین نیاز ندارند. با این وجود، برخی از کودکان به دلایل مختلف در معرض خطر کمبود موادمغذی قرار دارند:

  • کودکان گیاهخوار
  • کودکان مبتلا به بیماری های خاص مانند بیماری سلیاک، سرطان، سیستیک فیبروز، بیماری التهابی روده
  • انجام جراحی که معده یا روده را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • کودکان ایرادگیر و بد غذا که برای خوردن انواع موادغذایی مبارزه می کنند.

کودکان گیاهخوار اگر از منابع غذایی حیوانی استفاده نکنند در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی، ویتامین B12 و ویتامین D قرار می گیرند. عدم دریافت این موادمغذی از غذاهای غنی شده یا مکمل ها موجب تاخیر و اختلال در رشد و نمو کودکان می شود. کودکان 7-3 ساله بد غذا نیز با کمبود آهن و روی مواجه هستند. به طور کلی، کودکانی که رژیم غذایی محدودی دارند یا به دلیل بیماری موادمغذی کافی جذب نمی کنند باید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنند.

چگونه مطمئن شوم کودک من مواد مغذی کافی دریافت می کند؟

برای دریافت موادمغذی کافی اطمینان حاصل کنید رژیم غذایی کودک شما متنوع بوده و همه گروه های غذایی را شامل می شود. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین خالص، چربی های سالم و لبنیات را به غذا و میان وعده ها اضافه کنید. در رژیم غذایی سالم، شکر و غذاهای فرآوری شده محدود شده و میوه های تازه جایگزین آبمیوه می شوند. با این وجود اگر احساس می کنید کودک شما از رژیم غذایی موادمغذی کافی دریافت نمی کند، استفاده از مکمل مولتی ویتامین راهکاری بی خطر و مطمئن برای دریافت موادمغذی مورد نیاز کودکان است.

منبع
Healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا