تغذیهویتامین‌ها و مکمل ها

قطره آهن نانو لیپوزومال چیست؟

قطره آهن یکی از مکمل‌هایی است که کودکان برای رشد و سلامتی خود به آن نیاز دارند.

قطره آهن جزو مکمل‌هایی است که برای رشد کودکان بسیار ضروری بوده و پزشکان مصرف این مکمل ارزشمند را که باعث جلوگیری از فقر آهن و کم خونی کودکان می‌شود، بسیار توصیه می‌کنند؛ اما خانواده‌ها به دلیل مشکلات گوارشی این محصولات و همین‌طور بروز لکه‌های سیاه روی دندان‌های شیری کودکان خود، از دادن این مکمل ارزشمند به کودکان سر باز می‌زنند. شرکت کیمیا کالای رازی برای رفع این مشکل اقدام به تولید محصولی کرده است که دیگر این مشکلات را به همراه ندارد.

قطره آهن را بهتر بشناسید

آهن یک ماده معدنی است که برای سلامتی و ادامه حیات بدن، نیازی بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. خون برای این‌که بتواند اکسیژن را به تمام ارگان‌های بدن برساند نیاز به آهن دارد. کمبود آهن مشکلاتی را برای بدن به وجود می‌آورد و بدن را دچار کم خونی می‌کند. کم خونی علائم مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ پریدگی، بی‌حالی، کاهش تمرکز، ضعف، خستگی و… اشاره کرد.

عوامل مختلفی باعث ایجاد کم خونی می‌شوند که عبارتند از: قاعدگی، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، مصرف برخی داروها و… . برای درمان کم خونی در سنین مختلف می‌توان از مکمل‌های آهن استفاده کرد. قطره آهن یک مکمل بسیار ارزشمند برای کودکان است. کودکان از حدود ۴ ماهگی به طور فیزیولوژیکی دچار کم خونی می‌شوند که برای جلوگیری از کم خونی کودکان طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت ایران به مادران توصیه می‌شود که به شیرخواران خود از حدود ۶ ماهگی قطره خوراکی آهن بدهند.

کمبود آهن در کودکان پیامدهایی همچون اختلال در رشد، کاهش بهره هوشی، ضعیف شدن بدن و همچنین کم اشتهایی به همراه دارد. با مصرف منظم مکمل‌های آهن و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان مانع از ایجاد کم خونی در کودکان شد. علاوه بر مکمل‌های آهن، بهتر است از منابع طبیعی سرشار از آهن نیز استفاده شود، مثل: سبزیجات دارای برگ سبز تیره، مغزها، گوشت قرمز، حبوبات و همچنین زرده تخم مرغ که به طور طبیعی حاوی آهن هستند.

والدین این نکته را نیز باید در نظر بگیرند که از مصرف خودسرانه مکمل‌ها خودداری کنند؛ زیرا همان‌گونه که این مکمل‌ها در جهت سلامت کودکان موثر هستند، از طرفی نیز با مصرف بی‌رویه و خودسرانه می‌توانند باعث مسمومیت آن‌ها شوند. هرکودکی از بدو تولد برای پایش تکامل رشد باید تحت نظر یک متخصص اطفال باشد و تجویز هرگونه مکمل نیز برای کودک باید توسط پزشک کودک براساس نیاز و پایش سلامتی کودک انجام شود.

بسیاری از والدین به اشتباه این تصور را دارند که قطره‌های مولتی ویتامین می‌توانند نیاز روزانه کودک به آهن را رفع کنند؛ اما باید بگوییم بسیاری از قطره‌های مولتی ویتامین موجود در داروخانه‌ها یا فاقد آهن هستند و یا از مقدار کمی آهن برخوردارند که نیاز روزانه کودک به آهن را رفع نمی‌کنند.

چرا و چگونه باید قطره آهن مصرف کنیم؟

جواب این سوال که چرا باید قطره آهن مصرف کنیم این است که بافت‌های بدن برای ادامه حیات و فعالیت خود نیاز به اکسیژن دارند. وظیفه‌ی حمل اکسیژن از ریه به بافت‌های بدن بر عهده گلبول‌های قرمز است. اگر تعداد گلبول‌های قرمز بدن کم باشد کار حمل اکسیژن دچار اختلال می‌شود و بافت‌های بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شوند که تنفس سریع و رنگ پریدگی از نشانه‌های کمبود اکسیژن در بدن است. پس برای این‌که بدن دچار کمبود اکسیژن نشود و همچنین بافت‌ها دچار آسیب نشوند باید مکمل آهن مصرف کنیم.

نحوه و میزان مصرف مکمل و قطره آهن در سنین مختلف متفاوت است. برای شیرخواران با وزن طبیعی از حدود ۶ ماهگی باید مصرف قطره آهن شروع شود؛ زیرا از حدود ۴ ماهگی، بدن شیرخوار رفته رفته شروع به کم خون شدن می‌کند و این یک مسئله فیزیولوژیکی است. برای جلوگیری از کم خون شدن کودک باید در نوزادان با وزن طبیعی هم‌زمان با شروع غذای کمکی قطره آهن را نیز شروع کرد؛ اما در نوزادان نارس باید این‌کار از زمانی که وزن کودک به دو برابر وزن هنگام تولدش رسید انجام شود.

روزانه ۱۵ قطره آهن المنتال باید به شیرخوار تا پایان ۲۴ ماهگی داده شود. به مادران توصیه می‌شود قطره را برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها ته حلق بچکانند و بعد از آن به کودک کمی آب دهند.

همین‌طور برای جلوگیری از عوارض گوارشی ناشی از مصرف قطره آهن بهتر است در هنگام صبح و با شکم خالی به شیرخوار داده نشود و این‌کار را به شب و موقع خواب موکول کنند. همچنین بلافاصله بعد از دادن قطره آهن، به کودک شیر ندهند؛ زیرا شیر به دلیل داشتن کلسیم در جذب آهن خلل ایجاد می‌کند. اگر کودک بعد از خوردن قطره بالا آورد و یا قطره را به بیرون داد نباید بلافاصله دوباره به کودک قطره دهید.

قطره آهن

معرفی قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر

بسیاری از خانواده‌ها از دادن قطره آهن به کودکان خود خودداری می‌کنند؛ زیرا بر این عقیده هستند که قطره آهن باعث ایجاد پوسیدگی دندان کودک می‌شود. این تفکر کاملا اشتباه و نادرست است. قطره آهن حاوی یونی است که با ترکیب شدن با بزاق دهان باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود؛ اما این مشکل نیز با محصولات جدیدی مانند قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر رفع شده است. ندادن قطره آهن به هر دلیلی اصلا قابل درک نیست و والدین نباید به هر بهانه‌ای از دادن قطره آهن به کودک خود اجتناب کنند؛ زیرا عواقب ندادن مکمل‌های آهن در آینده نه چندان دور گریبان فرزندانشان را خواهد گرفت و آن‌ها را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد.

شرکت کیمیا کالای رازی اقدام به تولید قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر کرده است که نسل جدید مکمل‌های آهن به‌شمار می‌رود. این مکمل آهن نانویی که جذب بالایی نیز دارد از سیاه شدن دندان‌ها و همچنین عوارض گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن جلوگیری می‌کند.

قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر بر اساس فناوری تحویل داروی لیپوزومال تولید شده است. لیپوزوم ساختاری است که به کمک آن ذرات بسیار ریز آهن درون یک غشای فسفولیپیدی دولایه قرار می‌گیرند و از آن‌جایی که ساختار این غشا با ساختار دیواره سلول‌های بدن شباهت دارد، آهن درون این غشا به راحتی توسط دیواره‌های سلولی رود جذب می‌شود و فاقد هرگونه عوارض گوارشی است.

علاوه بر همه این‌ها، قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر حاوی فولیک اسید و ویتامین B12 بوده و آهن موجود در آن آهن المنتال (خالص) است. از دیگر مزایای این محصول سوسپانسیون بودن آن است درحالی که رقبای خارجی آن به صورت پودری است. طعم این قطره آهن شیری است و مورد پذیرش کودکان قرار می‌گیرد.

قطره آهن نانولیپوزومال لیپیفر در درمان و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار خوب عمل می‌کند و با تأمین آهن و ویتامین B12 مورد نیاز بدن به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. تاریخ انقضای این فرآورده ۶ ماه تا ۳ سال است و باید در دمای کمتر از ۲۵ درجه و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

کلام آخر

قطره آهن انواع مختلفی دارد و برندهای داخلی و خارجی فراوانی اقدام به تولید این مکمل‌ها می‌کنند که هر کدام مزیت‌ها و معایب خاص خودشان را دارند؛ اما برای کودکان ایرانی بهتر است از قطره آهن ایرانی استفاده شود؛ زیرا قطره‌ها و مکمل‌های ساخت داخل بر اساس نیاز بدنی کودکان ایرانی تهیه و تولید می‌شوند.

منبع
Kimia Kala Razi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا