اخبار

ویروس سرماخوردگی به مقابله با کووید-۱۹ کمک می کند

ویروس عامل سرماخوردگی معمولی می تواند موجب تحریک واکنش سیستم ایمنی در مقابله با کروناویروس شود.

به نقل از مدیکال نیوز تودی، مطالعات نشان می‌دهد ابتلاء به سرماخوردگی عادی می‌تواند از انتقال کروناویروس در بین جمعیت پیشگیری کند و شدت عفونت کووید ۱۹ را کاهش دهد.

ویروس‌های بینی انسانی (HRV) که بیش از نیمی از سرماخوردگی‌های معمولی را ایجاد می‌کنند، گسترده‌ترین ویروس‌های تنفسی در انسان هستند.

تحقیق قبلی نشان داده بود که HRVها ممکن است در طی شیوع آنفلوآنزای ۲۰۰۹ مانع از انتشار H۱N۱ زیرگروه ویروس آنفلوانزا در سراسر اروپا شده باشد.

محققان معتقدند که HRVها این کار را با تحریک سلول‌های انسانی برای تولید اینترفرون، که بخشی از دفاع ایمنی ذاتی بدن در برابر عفونت ویروسی است، انجام می‌دهند.

تحقیقات نشان داده است که کروناویروس نسبت به اثرات اینترفرون حساس است.

برای کشف این موضوع، محققان دانشگاه گلاسکوی بریتانیا کشت سلول‌های تنفسی انسان را در آزمایشگاه با کروناویروس، HRV یا هر دو ویروس به طورهمزمان آلوده کردند.

محققان مشاهده کردند کروناویروس به طور پیوسته در سلول‌هایی که محققان آنها را فقط با این ویروس آلوده کرده بودند، تکثیر شدند. اما در سلول‌های آلوده به HRV، تعداد ذرات کروناویروس به سرعت کاهش یافت تا اینکه تا ۴۸ ساعت پس از عفونت اولیه قابل شناسایی نبودند.

در آزمایش‌های بیشتر، دانشمندان دریافتند که HRV مانع از همانندسازی کروناویروس می‌شود اما کروناویروس هیچ تأثیری بر رشد HRV ندارد.

پروفسور «پابلو مورسیا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که ویروس‌های بینی انسان یک واکنش ایمنی ذاتی را در سلول‌های اپیتلیال تنفسی انسان ایجاد می‌کند که از تکثیر کروناویروس جلوگیری می‌کند.»

محققان حدس می‌زنند که عفونت‌های خفیف HRV ممکن است هم برای ویروس و هم برای میزبانان انسانی آن مفید باشد.

محققان معتقدند تحقیق بعدی می‌تواند منجر به کنترل راهکارها یا درمان‌ شود که با استفاده از تعامل بین ویروس‌ها ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا